Jesus ber om at vi skal få være hos ham i evighet

"Far, jeg vil at der jeg er, skal de som du har gitt meg, være hos meg, så de får se min herlighet, som du har gitt meg fordi du elsket meg før verdens grunnvoll ble lagt" (Joh 17,24).

Eldre kristne snakker ofte om at de har lyst til å forlate denne verden og være hos sin Herre i himmelen. Kroppene deres er gamle og skrøpelige; venner, ektefelle og slektninger har allerede gått foran dem; og de er klar til å være sammen med sin Frelser.

Jesus ber her om at alle troende skal få være sammen med ham. Jesu bønn grunner seg på den evige kjærlighet som Gud har hatt til oss "før verdens grunnvoll ble lagt", og den gjelder den evige herligheten som en gang skal bli vår. Jesus vil at vi skal få oppleve hans herlighet i himmelen.

Her og nå kjenner vi Guds nåde gjennom hans Ord, men i himmelen skal vi få se vår Frelsers herlighet med våre egne øyne. Syndens dekke skal tas helt bort. Job sa: "Ut fra mitt kjøtt skal jeg skue Gud. Jeg skal se ham med egne øyne" (Job 19,26-27). Da skal vi se fullkomment med hvilken nåde og kjærlighet Jesus oppfylte hele sitt oppdrag om å frelse oss. Nå er denne Jesu herlighet delvis skjult for våre øyne, men da skal vi se ham som han er.

Jesus ber i full tillit til sin himmelske Far. Vi kan være sikker på at hans bønn blir hørt. Vi kan stole fullt og fast på at vi skal få være sammen med ham og se hans herlighet. Hvorfor kan vi være sikker på det? Fordi han har ved sitt fullkomne soningsverk åpnet døren for oss til himmelen. Det er hans alvorlige vilje at vi skal få være sammen med ham. Hans stedfortredende gjerning er tilstrekkelig for alle mennesker. Han har betalt hele våre syndeskyld. Han vil bevare sine troende mot alle angrep fra dem som vil stenge veien for oss til himmelen. En gang skal Jesu bønn gå i oppfyllelse. Da skal vi få se hans herlighet. Når vi går inn i herligheten, skal vi få se det hode som en gang ble kronet med en torner, og de hender og føtter som ble naglet til korset. Da skal vi for evig prise ham, vår store Gud og Frelser. Dette er målet for vår tro – evig liv og herlighet sammen med Kristus.

Kjære Jesus, du har beredt et herlig hjem for meg i himmelen. Bevar meg i troen inntil du til sist tar meg hjem til deg. Amen.