En uvanlig kjærlighet

"Se, hvor stor kjærlighet Faderen har vist oss: Vi får kalles Guds barn, og vi er det" (1 Joh 3,1).

Har du noen gang tenkt på hvor uvanlig Guds kjærlighet til oss syndere er? På gresk uttrykker ordet som er oversatt med "hvor stor", en tanke som er fremmed. Guds kjærlighet til oss syndere er så uvanlig at vi kan si at den er helt fremmed for vår måte å tenke og handle på.

Vi kunne aldri ha tenkt ut, langt mindre ført ut i livet, en så uvanlig plan som den Gud har tenkt ut og satt ut i livet. Hans plan går ut på å befri den skyldige ved å betale hans skyld og deretter ta ham opp i sin egen familie. Dette så uvanlige har Gud har gjort for oss.

Det faktum at vi er sønner og døtre i Guds familie er ikke noe vi må ta for gitt. Det skyldes bare Guds nådige gave, og det bør fylle våre hjerter og sinn med stor undring. Bare tenk på dette: Gud kaller oss sinn sønn eller datter! Han kaller oss sine egne.

Ja, ikke bare det at han kaller oss sine barn, vi er det også. For det er jo én sak å bli kalt sønn eller datter, noe helt annet å virkelig være det. Men når Gud kaller oss "barn", er det nøyaktig det vi er. Gud kaller oss ikke noe vi ikke er. Hans ord er sannhet. Han mener det han sier, og sier det han mener. Så når Gud sier at vi er hans "barn", da er vi virkelig det.

Årsaken til at det er så vanskelig å tro dette, er fordi det er så uvanlig og unaturlig. Det er uvanlig at Gud elsker dem som hater ham og gjør opprør ham. Det er uvanlig at en hellig Gud er nådig mot syndere. Enda mer uvanlig og overraskende er det at han sender sin egen kjære Sønn for at han skal gjøre oss, som er hans egne fiender, til medlemmer av hans egen familie.

Men uansett hvor uvanlig og ubegripelig Guds kjærlighet – den er sann! Se, hvilken uvanlig kjærlighet Faderen har vist oss: Vi får kalles Guds barn, og vi er det!

Kjære Herre, vi undrer oss over dine store og uvanlige kjærlighet til oss. Den er for stor og ufattelig for oss, men vi takker deg for den. Styrk oss i vissheten og trøsten om at vi tilhører din familie. Amen.