En som gir oss alt vi trenger

Da Jesus så opp og la merke til at en stor folkemengde kom til ham, sa han til Filip: "Hvor skal vi kjøpe brød, så alle disse kan få noe å spise? " Dette sa han for å prøve ham, for han visste selv hva han ville gjøre. Filip svarte: "Brød for to hundre denarer er ikke nok til at hver av dem kan få et lite stykke. " En annen av disiplene, Andreas, bror til Simon Peter, sa da til ham: "Det er en liten gutt her, som har fem byggbrød og to fisker, men hva er det til så mange? " (Joh 6,5-9).

Det fins tider da vi ikke vet hvordan vi skal klare oss. Vi kjenner oss fanget. Filip visste ikke hvordan de skulle komme seg ut av knipen. Det var så mange mennesker der at det var umulig å skaffe mat til alle. De hadde kort og godt ikke råd.

Det fins tider da vi ikke vet hvordan vi skal få råd til å betale alle regningene våre. Vi blir fortvilet. Kanskje forsøker vi å skaffe oss mer inntekter ved å jobbe mer eller ha to jobber. Kanskje må vi ta opp dyre lån. Kanskje kaster vi bort resten av pengene på lottokuponger i håp om å vinne den store premien. Kanskje vi stoler mer på en stor lottogevinst enn på Gud. Før eller senere må vi stramme inn livreimen og senke levestandarden om vi skal klare å komme oss ut av knipen.

Filip visste ikke hvordan han skulle skaffe mat til alle disse menneskene. Derfor stilte Jesus han et spørsmål for å sette ham på prøve. Han ville at Filip skulle innse sin egen utilstrekkelighet, og i stedet vende seg til Jesus.

Vår Frelser, Jesus Kristus, er med oss hele tiden. Vi kan trygt overlate alle bekymringer og problemer i hans omsorg. "Kast alle bekymringer på ham, for han har omsorg for dere" (1 Pet 5,7). Han er sterk nok og klok nok til å hjelpe oss slik at det blir til vårt beste.

Det er vanskelig for oss å stole på at Gud kan ta seg av alle våre problemer. Kanskje tenker vi at han har omsorg for våre åndelige problemer, våre synder, men at vi må selv ta ansvar for våre jordiske behov. Han ber oss om å kaste alle våre bekymringer på ham, for han har omsorg for oss. "Vi vet at alle ting tjener til det gode for dem som elsker Gud, dem han har kalt etter sin frie vilje" (Rom 8,28).

Herre Jesus, hjelp meg å forstå at du har både makt og vilje til å hjelpe meg og sørge for meg i all nød, og at du vil gi meg den hjelpen du ser at jeg behøver. Lær meg å legge alle mine bekymringer og hele mitt liv i dine hender. Amen.