Jesus ber om at verden må komme til tro

"Jeg ber at de alle må være ett, likesom du, Far, er i meg og jeg i deg. Slik skal også de være i oss, for at verden skal tro at du har sendt meg" (Joh 17,21).

Det beste eksempel på hvordan åndelig enhet blant de kristne kan virke på omgivelsene ser vi av beskrivelsen av de første kristne i Apostlenes gjerninger kap 2: "Trofast holdt de seg til apostlenes lære og samfunnet, til brødsbrytelsen og bønnene… Alle som var blitt troende, holdt sammen og hadde alt felles. De solgte sine eiendommer og annet gods og delte ut til alle etter som enhver trengte det. De holdt sammen, og hver dag samlet de seg trofast på tempelplassen; i hjemmene brøt de brødet, og de spiste sammen med oppriktig og inderlig glede. De lovet Gud og alle satte pris på dem" (Apg 2,42.44-47).

Disse første kristne skapte ikke strid og krangel omkring seg; i stedet var de årsak til fred, kjærlighet og harmoni. Den vantro verden la merke til dem. De var annerledes og skilte seg ut fordi de holdt sammen. De var til velsignelse for sine familier, venner og omgivelser.

Vi får også vite hva det var som var grunnen for enheten. Den gode og nære samholdet mellom de første kristne skyldtes at de trofast holdt fast ved "apostlenes lære", Guds ord. Sann og ekte kristen enhet kan bare bygges på Guds ord. Men der Guds ord får rikelig plass, der oppstår det også en enhet og kjærlighet mellom de troende som virker tiltrekkende på andre. En slik enhet er det Jesus ber for i sin yppersteprestelige bønn. Han ber om at de kristne må være ett, "for at verden skal tro".

Når Jesus ber for verden om at den må komme til tro, er dette bare nåde. Verden er formål for Jesu kjærlighet og nåde. Det er en ufortjent kjærlighet som blir verden til del. Av bare nåde kom han selv som et menneske til denne verden for å sone verdens synd. Det er bare nåde når han sender sine disipler ut i verden for at de skal forkynne dette evangeliet for mennesker så de kan komme til tro. Jesus vil at alle mennesker skal bli frelst. Derfor ber han for den vantro verden og sender disiplene ut til "alle folkeslag" (Matt 28,18).

Men når Jesus ber for den vantro verden at de må komme til tro, er også vi inkludert i denne bønnen, for det er gjennom oss at verden skal få høre om ham og komme til tro på ham. Jesu bønn er derfor både en oppmuntring og en utfordring. Fordi Jesus ber om at verden må komme til tro, vet vi at han vil være med oss når vi går ut med evangeliet. Det er hans alvorlige vilje at mennesker skal få høre evangeliet og komme til tro. Og når Jesus ber om at verden må komme til tro, er dette en utfordring til at vi må fortsette å holde sammen i en sann enhet omkring Guds ord og bringe dette Ordet ut til menneskene. Ikke minst i vår egen tid er dette en sterk utfordring, fordi vi ofte fristes til å gi etter for de røster som vil så tvil om Guds ord og skape splittelse blant de troende. I en pluralistisk og sekularisert tid er Jesu bønn en kraftig utfordring.

Jesus ber om at verden skal komme til tro. Han vil at de kristne skal holde sammen i en sann enhet omkring "apostlenes lære" og bringe denne lære ut. Må Herren styrke og hjelpe de kristne til å oppfylle hans bønn.

Jesus, du har befalt din kirke å forkynne evangeliet for alle mennesker. Bruk meg som din tjener, og hjelp meg å være et trofast vitne for deg over alt. Amen.