Døden – begynnelsen på noe nytt

"… og om vi dør, så dør vi for Herren" (Rom 14,8).

Når Paulus sier: "Om vi dør, så dør vi for Herren", uttrykker han samtidig en forventning. En kristen er forventet å dø for Herren.

Men hva betyr det å dø for Herren? Det betyr først og fremst at tid og sted for vår død ikke ligger i våre hender. Det er noe vi må overlate fullt og helt til Herren Jesus. Holdninger som: "Det er mitt liv. Jeg kan gjøre med det som jeg vil", er meget vanlige i vår tid. Men de passer ikke for en som vil følge Herren. En kristen sier derimot: "Mitt liv er i din hånd, Herre."

Å dø for Herren betyr også at vi villig godtar at Herren har rett til å avslutte livet vårt. Å dø for Herren betyr at vi overlater vår sjel i hans omsorg når han kaller oss til å forlate dette livet. Å dø for Herren betyr at vi trygt og rolig ser fram til å være sammen med Herren for alltid i himmelens evige salighet.

Derfor vil vi ikke rygge tilbake for Paulus’ ord om at vi skal dø for Herren. I stedet vil vi be Gud om hjelp til å være blant dem om hvilke det er sagt: "De døde for Herren."

Døden er den siste døren vi må gå gjennom før vi går inn i evigheten. For noen representerer døden den absolutte slutten på alle ting. Etter døden fins det ingenting, mener de. Andre blir fylt av stor frykt når de står framfor døden fordi de ikke vet hva den leder dem inn til eller fordi de frykter dommen og fortapelsen.

Ved sin oppstandelse fra de døde har vår Herre Jesus vist oss at døden ikke er den absolutte ende. Den er i stedet innledningen til en helt ny eksistens. På grunn av Jesus og hans frelsesverk kan vi møte døden og den siste dommen uten frykt. Jesus har gått foran oss gjennom døden og inn til den evige herligheten, og alle som tror, skal følge etter ham.

På grunn av det Jesus gjorde for oss, trenger vi ikke frykte døden. Han har gjort det slik at vi kan "dø for Herren". Velsignet er de som dør for Herren!

Herre Jesus, styrk vår tro slik at vi også får være blant dem som dør for deg. Amen.