Når døden blir en vinning

"For meg er livet Kristus og døden en vinning" (Fil 1,21).

Hvordan er det mulig å betrakte døden som en vinning? Døden er vel heller et tap? I døden mister vi jo livet og alt som hører livet til. Men Paulus betraktet døden som en vinning, og det samme kan vi gjøre. For døden har mistet sin makt og sin brodd. Fordi vår Frelser Jesus Kristus døde for oss på korset og betalte våre synder og sto opp igjen fra de døde, er ikke lenger døden et tap for oss, men en vinning. På den andre siden av dødens port ligger det evige livet i himmelen hos Gud.

Det er vanskelig å forestille seg for oss hvordan himmelen vil bli. Men Skriften forteller oss at der skal vi få være sammen med vår Frelser for evig. Gud skal alltid være hos oss, og vi skal være hans folk. Han skal tørke bort hver tåre fra våre øyne. Døden skal ikke finnes mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. Det gamle skal være borte; alt skal bli nytt. Derfor kan Paulus betrakte døden som en "vinning". Vi skal for alltid få være sammen med Herren.

Men om døden er en vinning, blir også livet her på jorden helt annerledes. Paulus sier at for ham er livet Kristus. Med dette mener han hele livet er sentrert i Kristus, og at Kristus styrer hele hans liv på denne jord. Kristus styrer hans tanker, ord og gjerninger. Han er sammen med Kristus og Kristus er sammen med ham i liv og død.

For alle troende er livet Kristus. Hele vårt liv er sentrert i ham. Han styrer våre liv, og vi får være sammen med ham både i liv og død. Det betyr ikke at livet blir helt perfekt for en kristen. Fordi en kristen samtidig er en synder som ofte faller i synd, blir livet her på jorden aldri fullkomment. Det var det ikke for Paulus heller. Han skriver i Romerbrevet: "Det gode som jeg vil, gjør jeg ikke, og det onde som jeg ikke vil, det gjør jeg" (Rom 7,18). Men i en daglig anger over synden og tro på Herren Kristus og hans frelse, kan likevel en kristen istemme Paulus når han sier: "For meg er livet Kristus". Og om vi i våre liv har satt vår lit til Kristus og hans fullbrakte frelsesverk for våre synder, er samtidig "døden en vinning".

Kjære Frelser, takk for at du levde og døde for meg, slik at min død blir en vinning. Amen.