En som bryr seg

Senere drog Jesus over til den andre siden av Galilea-sjøen, som også kalles Tiberias-sjøen. En stor folkemengde fulgte etter ham, fordi de så de tegn han gjorde ved å helbrede de syke (Joh 6,1-2).

Når vi merker at en person bryr seg om oss, har vi en tendens til å trekkes mot den personen. Vi lyser opp når vi ser ham eller henne, og vi har lett for å lette våre hjerter for vedkommende.

Menneskene så at Jesus brydde seg om dem. Han avviste ingen som kom til ham. Han helbredet de syke. Han forkynte for dem om deres Far i himmelen. Han pekte på seg selv som deres sikre og trygge håp om frelse. Han ga sitt eget liv for dem i døden.

Ofte var det store folkemengder som fulgte etter ham. Nå hadde de fulgt etter ham like til den andre siden av Galilea-sjøen. Og han brydde seg om hver enkelt. Matteus beretter: "Han syntes inderlig synd på dem, og helbredet de syke blant dem" (Matt 14,14). Lukas sier det slik: "Han tok imot dem og talte til dem om Guds rike, og han helbredet dem som trengte legedom" (Luk 9,11).

Han bryr seg om oss også. Han lengter etter at vi skal ha ham som vår gode hyrde som vi gjerne vil følge. Han synes synd på oss når vi har det vondt, og han blir glad når vi fylles med glede over hans kjærlighet og nåde.

Når vi er syke, kan vi være vanskelige å ha å gjøre med. Men han lar seg ikke affisere om vi klager eller syter. Når vi kjenner oss ensomme, kan vi vende oss til ham for å få trøst. Han bryr seg, og han har lovet å være hos oss i våre vanskeligste stunder.

Det kan hende at vi har fjernet oss fra Gud og ikke brydd oss om ham. Vi kan ha sluttet å gå til gudstjenester og bibelstudier fordi vi ikke lenger har behov for å høre hans Ord. Vi kan ha sluttet å be. Vi kan ha begynt å stole mer på oss selv enn på ham. I slike tider, når vi ikke holder oss nær Gud, kan det hende at han drar oss nærmere seg selv ved å gi oss prøvelser av forskjellig slag. Når vi er syke, har vi tid til å tenke på og samtale med Gud. Prøvelsen er et av Guds middel til å vise oss at han bryr seg om oss og er glad i oss. Hvor godt at vi har en som bryr seg!

Kjære Jesus, vi takker deg for at du bryr deg om oss. Hjelp oss å leve nær deg og ta til oss dine gode ord, slik at din omsorg for oss kan gi våre hjerter fred. Amen.

Vil du lese flere andakter? Da kan du gå til vårt andaktarkiv.

DEN LUTHERSKE BEKJENNELSESKIRKE
Hvem er vi?
  Hva skjer?  Hvor finner du oss? Våre søsterkirker  Lesestoff  
Til oppbyggelse
  Ukens andakt  Prekener  Foredrag  Til hovedsiden