Jesus ber for oss

"Jeg ber ikke bare for dem, men også for dem som ved deres ord kommer til tro på meg" (Joh 17,20).

Jesus ber. Det er den siste kvelden før han skal lide og dø. Han vet hva han har i vente. Han vet om lidelsene og smertene som han må gjennom. Han vet at han skal stilles for retten og bli dømt til døden. Han vet også hvordan disiplene skal reagere. Han vet hvordan de skal svikte ham. Hva sier han nå når det er like før alt dette skal skje? Han ber.

Jesus ber for sine disipler. Han ber for dem som han har samlet omkring seg og undervist i tre år. Han ber om at deres tro må fortsette å vokse og at de ikke må falle fra. Han ber om at ordet som han har plantet i dem, skal bli spredt utover verden. For dette ordet, som er apostlenes ord, er kirkens grunnvoll til alle tider (Ef 2,20), med ham selv som hjørnesteinen. Den Hellige Ånd virker i og gjennom dette ordet og skaper tro. Ordet skaper troende. Derfor ber Jesus om at ordet må bli forkynt overalt slik at andre kan komme til tro. Han ber om at de som er trøtte og slitne på grunn av sine tunge syndebyrder, må finne hvile for sine sjeler.

Jesus ber også for alle dem som i framtiden vil komme til tro ved dette ordet. Han ber for dem som ennå ikke er unnfanget i mors liv og likevel er kjent av ham (Jer 1,5). Han kjenner alle sine barn. Og nå ber han for dem.

Jesus ber også for oss. Han ber om at vår svake tro må bli sterkere. Han ber om at vi ikke skal gjøre den Hellige Ånd sorg ved å la være å høre og lære Guds ord. Han ber om at vi skal stå imot fristelser til synd og frafall. Han ber om at vi skal tjene ham i ord og gjerning og forbli trofaste inntil enden.

Jesus ber. Hvilken trøst å vite at akkurat nå ber han for deg og meg. Midt i våre trengsler og daglig prøvelser ber han for oss. Enten vi har gode eller onde dager ber han for oss. Han går i forbønn for oss hos vår himmelske Far.

Jesus, trøst meg med vissheten om at du ber for meg hos Faderen. Tilgi meg mine synder og styrk meg i troen på din nåde. Hjelp meg å tjene deg hver dag inntil døden. Amen.