En passende død for en kristen

"Jakob, bror av Johannes, ble henrettet med sverd" (Apg 12,2).

Hvordan ønsker du å dø? Mens du sover? Rolig og smertefullt, kanskje med et smil om munnen? Kanskje har du aldri tenkt over det.

Få mennesker ønsker å dø slik Jakob døde, halshogd med sverd. Det var ikke det at han hadde gjort noe galt. Han var ingen forbryter. Kong Herodes ønsket bare å gjøre folkemassen til lags ved å drepe en kristen. Jakob ble arrestert og henrettet. Slik ble en av Jesu nærmeste disipler den første apostelen som led martyrdøden. Han døde for sin tros skyld.

Likevel skulle vi ønske at alle døde som Jakob – ikke at de ble henrettet, men at de døde som troende kristne. På tross av all lidelse og smerte Jakob måtte tåle, kan ingen ting forandre det faktum at han døde en velsignet død. For hans død åpnet døren til det evige livet hos Gud. Den døde kroppen hans forkynte for verden at kristne har noe som det er verd å leve og dø for. Døden kan ikke holde på en kristen. Kristus har seiret over døden.

Vi ber at Gud også vil gi oss en velsignet død. Dette har ingen ting med hvilken type død Gud vil gi oss, enten naturlig eller som følge av ulykke eller bruk av vold, selv om det ikke er galt å be om å få en fredelig død. Men vi ønsker å dø på den samme velsignede måte som Jakob gjorde. Det vil si at vi ønsker å møte døden med den samme faste troen på Kristus vår Frelser som han gjorde. Vi ønsker å ha visshet om at døden er porten inn til himmelen. Vi ønsker å vite at synden ikke kan fordømme oss fordi Kristus har dødt for alle våre synder. Fordi han lever, skal vi også leve.

Vi ber om at vi må få en velsignet død på den måten at den er en klar bekjennelse av vår tro. Likesom Jakob villig bøyde sitt hode under bøddelens sverd i stedet for å fornekte Kristus, ber vi om at vi også må få kraft til å akseptere den død Gud har planlagt for oss. En som dør i bitterhet og klage mot Gud, gir ingen god bekjennelse av sin tro. Men om andre ser oss dø i takknemlighet og tillit til Guds nådige vilje, gir vi kanskje det sterkeste kristne vitnesbyrd som er mulig å gi.

Vi trenger ikke lide martyrdøden for at det skal være en velsignet død. Hver den som dør i troen på Kristus som sin Frelser, dør en like velsignet død som Jakob. Må Gud gi oss alle en slik død!

Herre, bevar meg i troen på deg slik at jeg kan få en død som er passende for en kristen. Amen.