Kom og hvil dere litt!

Og han sa til dem: "Kom med til et ensomt sted hvor vi kan være alene, og hvil litt!" For det var så mange mennesker som kom og gikk at de ikke engang fikk tid til å spise (Mark 6,31).

Apostlene hadde vært travelt opp tatt med å dra omkring og lære folket. Nå var de kommet tilbake til Jesus og hadde fortalt ham alt det som hadde skjedd. De var trette og slitne, derfor sa Jesus til dem: "Kom og bli med meg, la oss finne et ensomt sted hvor vi kan være for oss selv, og så kan dere få hvile dere litt."

Når en lang arbeidsuke er over, ser vi fram mot helgen da vi kan få litt hvile og rekreasjon. Noen mennesker drar til hytta for å slappe av, andre tar seg en lang tur i skogen eller på fjellet. Andre igjen foretrekker koble av i sin egen stue.

Den hvilen vi får ved å slappe av i helgene på forskjellige måter, er bra for oss. Den gir oss et avbrekk i en ellers hard hverdagsituasjon. Jesus forsto at disiplene behøvde en slik avkobling. De behøvde hvile. Men det var likevel en viktig forskjell mellom den hvile Jesus inviterte disiplene til, og den avkobling mange mennesker i dag forsøker å oppnå i helger og ferier. For Jesus inviterte disiplene til å være med ham. Det fins ingen bedre hvile enn den han kan gi.

Menneskene har aldri hatt så mye ferie og fritid som i vår tid. Likevel har det aldri funnes så mye stress og utbrenthet. Kan det hende at den hvilen og avkoblingen menneskene forsøker å skaffe seg i vår tid, ikke er den hvilen de egentlig behøver?

Jesus ba disiplene om å bli med ham til et ensomt sted for å hvile seg litt. Det fins også et slikt sted der vi kan være med ham og hvile oss litt. Vi behøver ikke dra til stranden ved Galilea-sjøen for å finne det. Det er like nær oss som vår egen forsamling. Der kan vi være med Jesus fordi han er til stede i sitt ord og sine sakramenter. Han er der for å høre våre bønner og lovprisninger. Og han er til stede i Herrens nattverd hvor han gir oss sitt legeme og blod for å styrke oss i troen og forsikre oss om våre synders forlatelse.

Dette er den hvilen vi trenger for å forberede oss for livets mange utfordringer. Men framfor alt utruster denne hvilen oss til å stå imot vår motstander, djevelen, som helst ser at vi blir svake i troen og mister håpet om evig liv.

La ingenting få hindre oss i å være med Jesus til et stille sted i vår forsamling hvor vi får høre hans vennlige innbydelse: "Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, så vil jeg gi dere hvile" (Matt 11,28).

Barmhjertige Frelser, vi kommer til deg og ber deg om å gi oss hvile for våre sjeler. Amen.