Guds ord i våre liv

"Den som elsker meg, vil holde fast på mitt ord, og min Far skal elske ham, og vi skal komme til ham og ta bolig hos ham. Den som ikke elsker meg, holder ikke fast på mine ord. Og det ord dere hører, er ikke mitt, men Faderens, han som har sendt meg" (Joh 14,23-24).

Jesus understreker to viktige sannheter om sitt ord. Den første sannheten er at gjennom sitt ord kommer Gud til oss. Jo mer vi leser og studerer Guds ord, desto mer kjenner vi Gud. Og jo mer vi kjenner Gud og hans kjærlighet til oss, blir vi selv fylt med kjærlighet til ham og vår neste. Dessverre er også det motsatte tilfellet. Jo mindre vi leser og studerer Guds ord, desto mindre kjenner vi Gud og blir fylt med kjærlighet til ham og vår neste.

Jesus sier at til den som holder fast på hans ord, skal han selv og Faderen komme og de skal ta bolig hos hver den som holder fast på hans ord. Vi trenger altså ikke vente til vi kommer til himmelen for å leve i Guds nærhet. Gjennom sitt ord kommer Gud til oss og lever med oss her og nå!

Den andre sannheten Jesus understreker, er at hans ord er Guds ord. Jesu ord er ikke bare menneskeord. De inneholder ikke bare en av mange menneskemeninger og synspunkter. Det samme gjelder resten av Bibelen. Paulus’ ord i de nytestamentlige brevene eller profetenes ord i Det gamle testamente, var ikke bare deres egne ord og meninger. De var guddommelige ord og guddommelige sannheter. I Bibelen taler Gud selv til oss. Bibelens ord er Guds ord.

Hva betyr dette for oss? Det betyr at det Bibelen sier om Gud er sant. Du kan ikke vite noe om mine tanker uten at jeg forteller dem til deg. Du kan nok kanskje gjette hva jeg tenker, og du tror kanskje at du vet hva jeg tenker om deg. Men det er ingenting annet enn ren gjetning om jeg ikke forteller mine tanker til deg. Hvor mye mer gjelder ikke dette Gud! Om vi vil vite hvordan Gud er og hvilke tanker han har om oss, må vi høre hva Gud selv sier. Gud selv må få fortelle oss det. Det er nettopp det han gjør – i Bibelen! Der åpenbarer Gud det han vil at vi skal vite om ham og om hans tanker om oss.

I Bibelen forteller Gud hvordan han betrakter synden. Mennesker i dag vil helst selv avgjøre hva som er synd og ikke synd. Men det er bare Gud som kan si hva synd er. I Bibelen forteller han at våre synder ikke bare er små feiltrinn som han vil overse med, men alvorlig overtredelser av hans hellige lov. Bibelen sier at på grunn av våre synder er vi skyldig en evig fordømmelse.

Men i Bibelen forteller Gud oss også hvordan han betrakter oss syndere. Der åpenbarer han sin store kjærlighet til oss. Han viser oss hvor høyt han har elsket oss og sendt sin enbårne Sønn for å gjøre opp for oss. I Bibelen hører vi hvordan Jesus holdt hele Guds hellige lov fullkomment, og han gjorde det for oss. I Bibelen hører vi hvordan Jesus sonet straffen for alle våre synder. I Bibelen forkynner Gud sin avløsning over oss: "Vær frimodig, dine synder er tilgitt!" (Matt 9,2).

Denne kunnskapen om Gud og hans tanker om oss, får vi bare ved å lese og høre Guds ord. Ingen andre steder hører vi evangeliet enn i Guds ord. Derfor vil vi gjøre som Jesus sier. Vi vil holde fast på hans ord.

Herre, gjør oss til flittige hørere og lesere av ditt ord, slik at vi tillitsfullt tror ditt ord og med glede lever etter det. Amen.