Hvordan kan vi være sikre?

"Vi vet jo, brødre, som Gud elsker, at dere er utvalgt. For da vi forkynte evangeliet hos dere, skjedde det ikke bare med ord, men også med kraft, ved den Hellige Ånd og med full overbevisning" (1 Tess 1,4-5).

"Hvordan kan du være så sikker på at du får komme til himmelen når du dør?" spurte en mann arbeidskameraten sin over lunchbordet. "Det er jo fint at du er sikker. Men hvordan er det mulig å være så trygg på at Gud har valgt deg til å få komme til himmelen?"

Paulus skrev til de kristne i Tessalonika: "Vi vet jo, brødre, at dere er utvalgt." Men tessalonikerne kunne ha spurt Paulus: "Hvordan vet du det?" Paulus og hans medarbeidere hadde ikke plassert avlyttingsutstyr hos Gud i himmelen. Heller ikke hadde de fått gulltavler fra en engel med navnene på dem som skulle få komme til himmelen. Likevel kunne de med stor visshet si: "Vi vet."

Paulus og andre som uttrykker samme visshet, bygger ikke sin tro på en drøm eller svak antakelse som de har hatt, men på enkle fakta som er tydelige og klare. Evangeliet kom til disse menneskene "ikke bare med ord", men også "med kraft". Tessalonikerne tok ikke imot evangeliet som om det bare var en fabel. De tok imot det som "Guds kraft til frelse for hver den som tror". Jesu Kristi evangelium forandret livene deres. De var aldri de samme etter at de hadde hørt det.

Og sammen med evangeliet kom også den Hellige Ånd med alle sine gaver, kjærlighet, glede, fred, tålmodighet og vennlighet. Disse varemerkene til den Hellige Ånd var åpenbare for alle hos disse menneskene. Den "fulle overbevisning" som disse kristne hadde også under forfølgelser og trengsler, viste at de var blant Guds utvalgte. Paulus visste at hvor det fantes tro, kjærlighet og håp, der var Guds utvalgte. Men aller mest var Paulus sikker på at forkynnelsen av evangeliet ikke ville være uten virkning. For Gud hadde lovet gjennom profeten Jesaja: "Mitt ord… vender ikke tomt tilbake til meg, men utfører det jeg vil, og fullfører det jeg sender det til" (Jes 55,11).

Om vi opplever en av de dagene da alt gå på tverke, eller doktoren forteller oss at vi må gjennomgå enda en stor operasjon, er det ikke sikkert at vi føler oss så veldig utvalgt. Men Gud være takk, å være utvalgt dreier seg ikke om hvordan vi føler oss. Gud har forsikret oss at vi er tilgitt og at himmelen er åpnet for oss i Kristus. Det er et faktum. Den virkning som dette budskapet har hatt på våre hjerter og i våre liv, er synlig. "Ånden selv vitner sammen med vår ånd at vi er Guds barn" (Rom 8,16).

Hellig Ånd, lær meg å søke etter visshet om min frelse, ikke i meg selv, men i min korsfestede og oppstandne Frelser. Amen.