Stor nyhet!

De vendte tilbake fra graven og fortalte alt dette til de elleve og til alle de andre (Luk 24,9).

Denne verden har aldri hørt større nyheter enn den om Jesu oppstandelse fra de døde. Nyheter om krig, fred, vitenskapelige oppdagelser etc. blekner fullstendig i forhold til den overskriften som ville ha stått i en Jerusalem-avis om det hadde funnes aviser på den tiden: "Korsfestet mann lever igjen!"

Men det er ikke lett for mennesker å begripe innholdet i denne nyheten. Vantro, hat og likegyldighet står i veien. Kvinnene ved Jesu grav hadde ingen av disse holdningene. De hadde tro på Kristus, og straks de forsto engelens forklaring om den tomme graven, gikk de for å dele den store nyheten med andre.

Hvorfor er denne nyheten større enn alle andre? Fordi den sier at døden har møtt sin overmann. Den er beseiret. Kvinnene kjente til den største nyheten i verdenshistorien. Og de ville ikke holde den for seg selv.

Det er nettopp slik Gud vil at det skal være. Jesus fortalte mennesker om sin oppstandelse. Han vekket døde til liv. Han talte om sin egen oppstandelse. Og han underviste mennesker om oppstandelsen på den ytterste dagen.

Gud har gitt deg den store nyheten om oppstandelsen for at det skal være til ditt eget beste og til andres beste. Gud vil at alle mennesker skal vite og tro at Jesus Kristus levde og døde for deres synder. Gud vil at alle skal vite og tro at Jesus sto opp fra de døde den tredje dagen. Gud vil at alle skal se fram til sin egen oppstandelsesdag med tro og visshet.

Likesom kvinnene, fortell noen den store nyheten om oppstandelsen! Fortell det til noen som er syke; fortell det til noen som er døende; fortell det til noen som er friske. Fortell det til så mange som mulig slik at den ytterste dagen, oppstandelsesdagen, kan bli en dag til velsignelse for så mange som mulig.

Herre Gud, vi takker deg for den store nyheten om oppstandelsen. Bruk oss og velsign vårt arbeid med å fortelle denne nyheten til verden. Amen.