Fredskongen

"Og hans navn skal være: ... Fredsfyrste. Så skal herreveldet bli stort og freden være uten ende over Davids trone og hans kongerike" (Jes 9,6-7).

Fred – alle som har erfart krig, vet å sette pris på dette ordet. Mange mennesker som lever i krigsområder i verden i dag, lengter etter fred. Noen blir så fortvilt og trett av all strid og krig, at de flykter langt av sted for å komme til et land hvor det er fred.

Jesus er fredsfyrsten. Da han ble født, skulle det bli "fred på jorden", sang englene. Men det er det jo ikke! Det er ikke fred i verden i dag. Det er fortsatt utallige kriger og strider rundt omkring. Og om det ikke skulle være krig i vårt eget land, er det likevel andre typer strider mellom mennesker. Så er det virkelig blitt fred nå etter at Jesus ble født? Ja, han har skapt fred, men ikke en slik fred som verden tenker på. Derimot har han opprettet fred med Gud.

Vi mennesker ligger i strid med vår Skaper fordi vi har gjort opprør mot ham. Bibelen sier: "Det er deres misgjerninger som skiller mellom dere og deres Gud. Deres synder skjuler hans ansikt, så han ikke hører dere. Hendene deres er tilsølt med blod og fingrene flekket med skyld, leppene taler løgn, og tungen mumler svikefulle ord" (Jes 59,2-3). I denne striden har vår Fredsfyrste, Jesus Kristus, gått imellom og vært vår "fredsmegler". Ja, ikke bare det, han har til og med tatt på seg skylden for vårt opprør og vår synd. Han har forsonet oss med Gud. Derfor har vi fred med Gud for Jesu Kristi skyld. Denne freden er det englene synger om. Og derfor kaller profeten ham for "Fredsfyrsten". Dette er den viktigste freden, freden med Gud. Og denne freden er utgangspunkt for alle dem som vil leve i fred her på jorden. Uten fred med Gud, heller ingen fred på jord. For den som vet at han har fred med Gud på grunn av dette barnet som er født, han vil også gjøre det han kan for å leve i fred med andre mennesker.

Kjære Herre Gud, fyll mitt hjerte med glede og fred i det jeg tenker over den fred som du har opprettet ved å la Jesus, Fredsfyrsten, bli født på jorden. Amen.