Den ventende kirke

"Dette har jeg sagt dere mens jeg ennå er hos dere" (Joh 14,25).

Liker du å vente? Ikke mange av oss gjør det. Men enten vi liker det eller ikke, utgjør det å vente en stor del av våre liv. Tenk på alle barna som ikke klarer å vente til de skal få åpne julepresangene på julaften. Når vi blir eldre, venter vi også, men kanskje på andre ting enn når vi er yngre. Vi venter i kassakøen i butikken. Vi venter på doktorens venteværelse. Vi venter på en telefon fra vår kjæreste. Det kan være veldig vanskelig å vente.

Venting er også en stor del av Guds barns åndelige liv. Tenk på hvor lenge Guds folk i Det gamle testamente måtte vente på at Frelseren skulle komme. Det gikk tusener av år fra Edens hage til den første julen. Deretter levde Guds Sønn i 33 korte år på denne jord. Da han uttalte ordene i verset ovenfor, var denne korte tiden i ferd med å gå mot slutten. Det var Skjærtorsdags kveld. Den neste dag skulle Jesus dø for verdens synder. Tre dager senere skulle han stå opp igjen fra de døde. Førti dager senere skulle han fare opp til himmelen. Oppdraget hans var fullført.

Jesu liv på jorden var kort, men det var langt nok for ham til å gjøre det han kom for å gjøre. Med sitt syndfrie liv oppfylte han fullkomment alle budene i vårt sted. Med sin blodige død på korset forsonet han hele den syndige verden med Gud. Med sin oppstandelse gav han oss et sikkert håp om evig liv i himmelen.

Og nå venter vi. Vi venter på at Jesus skal komme igjen i herlighet for å hente oss hjem til himmelen. Dette løftet har Jesus gitt oss. Han sa: "I min Fars hus er det mange rom. Var det ikke slik, hadde jeg sagt dere det. For jeg går for å gjøre i stand et sted for dere. Og når jeg er gått bort og har gjort i stand et sted for dere, vil jeg komme tilbake og ta dere til meg, så dere skal være der jeg er" (Joh 14,2-3). Han har til og med sagt: "Se, jeg kommer snart" (Åp 22,7).

Det kan være vanskelig å vente. Derfor taler Jesus i verset vårt til sin ventende kirke. Mens han fortsatt var på jorden, talte Jesus disse ordene for å gi oss det håp og den frimodighet vi trenger mens vi venter.

Herre Jesus, fortsett å tale til oss gjennom ditt Ord, og gi oss det håp og den frimodighet vi trenger mens vi venter på deg. Amen.