Vil jeg være en kristen når jeg dør?

"Jeg takker alltid min Gud når jeg tenker på dere, og hver gang jeg ber for dere alle, gjør jeg det med glede. For fra første dag og helt til nå har dere vært med i arbeidet for evangeliet. Og jeg er viss på at han som begynte en god gjerning i dere, skal fullføre den – helt til Jesu Kristi dag" (Fil 1,3-6).

Som troende lurer vi noen ganger på om vi vil bli bevart i troen og være en kristen når vi dør. Vi har lest Bibelens advarsler mot frafall. Samtidig har vi erfart hvor godt det er å få hvile våre bekymrede hjerter i løftene om tilgivelse. Gjennom troen har vi håp og frelsesvisshet.

Likevel er det ikke til å unngå at vi lurer på om vår tro vil bestå den siste testen som døden innebærer. Foreldre lurer ofte på om deres barn vil bli bevart i den troen som de ble oppdradd i når de flytter hjemmefra og skal stå på egne bein i livet. Spørsmålet er: Kan vi i det hele tatt vite noe sikkert om at vi skal bli bevart som kristne så lenge vi lever?

Noen vil kanskje si: "Nei, ingen kan være sikre om vi vil bli bevart i troen." Men Paulus skriver: "Jeg er viss på at han som begynte en god gjerning i dere, skal fullføre den – helt til Jesu Kristi dag." Dersom vi måtte stole på våre egen selvdisiplin, vårt eget valg, vår egen avgjørelse for Kristus, eller våre egne krefter, ville vi aldri kunne være sikre. Da ville vi måtte svare: "Jeg kan aldri vite sikkert om jeg vil bli bevart som kristen."

Men vi har en sikrere grunn for vårt håp enn våre egne valg eller anstrengelser. Paulus henviser oss til vår eneste kilde til visshet: "Han som begynte en god gjerning i dere…". Det er Gud som har begynt den gode gjerning i oss da han kalte oss til tro på Kristus. Gud den Hellige Ånd har skapt troen i oss gjennom evangeliet. Seinere i samme brevet påminner Paulus de kristne i Filippi om at det er "Gud som virker i dere både å ville og å gjøre etter hans gode vilje" (2,13). Og hva er hans gode vilje? At vi skal tro på evangeliet og ha evig liv! Gud skal bevare oss i denne tro.

Hvor lenge? "Helt til Jesu Kristi dag." Det betyr: Gud skal aldri bryte sitt løfte. Troen kommer av å høre evangeliet, og troen blir bevart ved å høre det samme evangeliet. Det er de samme nådens midler – evangeliet i Ordet og sakramentene – som både skaper troen i oss og bevarer troen i oss. Den som hører evangeliet og tror på det i sitt hjerte, vil aldri bli til skamme. Han skal bli bevart i troen og nå fram til den evige frelsen (1 Pet 1,5).

Kjære himmelske Far, dra meg nær til Jesus. Bevar og styrk troen i meg, gjennom alle livets stormer og gjennom døden. Amen.