En evig konge

"Hans navn skal være… Evig Far… Så skal herreveldet bli stort og freden være uten ende over Davids trone og hans kongerike. Han skal gjøre det fast og holde det oppe… fra nå og til evig tid" (Jes 9,6-7).

Julaften er kanskje den dagen i året som er mest fylt med glede. Julepynten, lysene, gavene, venner og slektninger som kommer sammen, gjør julaften til en gledesfest. Likevel kan det også være en trist dag for mange. Mange mennesker har mistet en av sine kjære i løpet av det siste året og må feire julen i sorg og savn. Spesielt julen kan være en vanskelig tid for dem som sitter igjen. Derfor trenger vi å minnes at Jesusbarnet er en evig konge.

Ut fra et menneskelig perspektiv er livet veldig langt, og de problemer og vanskeligheter vi møter i livet kan virke store og tunge. Fra et evighetsperspektiv ser det imidlertid helt annerledes ut. Tenk på hele evigheten som en lang tidslinje og livet ditt som en bitte liten del av denne. Plutselig ser livet, enten det er 20 år eller 100 år, veldig kort ut. Problemene virker ikke lenger så store og tunge. Paulus sier: "Jeg mener at det vi må lide her i tiden, ikke er for noe å regne mot den herlighet som en gang skal åpenbares og bli vår" (Rom 8,18).

Den virkelige verdien i vår kristne tro finner vi ikke i denne verden men i et bedre liv i en bedre verden. Ifølge Bibelen er den verden vi lever i, under Guds forbannelse. Slik har det vært helt siden våre første foreldre, Adam og Eva, falt i synd. Og slik vil det komme til å være til denne verden blir ødelagt på dommens dag. Da skal vi for evig leve under en ny himmel på en ny jord hvor det ikke lenger skal være synd eller nød av noe slag. Det er vårt sanne kristne håp.

Selv om det er sant at Herren også gir oss mange velsignelser i livet vårt her på jorden, sier Jesus til oss at vi må forvente oss å bære korset. Han sier: "I verden har dere trengsler. Men vær frimodige, jeg har seiret over verden!" (Joh 16,33).

For mange mennesker er julaften en tid for gjenforening med familie og venner. Julaften retter også vår oppmerksomhet mot en annen gjenforening. Fordi Jesusbarnet er en evig konge, vet vi at det vil komme en dag da vi skal forenes med ham og alle våre kristne brødre og søstre i en evig verden som aldri skal forgå. Fra evighetens perspektiv bringer derfor julen sann glede til alle kristne.

Herre Jesus, hjelp meg å rette blikket fra krybben til korset og videre fra korset til den åpne graven. For du er min evige konge. Amen.