Seier for den ene - tap for den andre

"Nå felles dommen over denne verden, nå skal denne verdens fyrste kastes ut" (Joh 12,31).

"Norsk seier over svenskene!" Slik ville vel overskriftene i avisene ha lydt om det norske fotballandslaget for en sjelden gang hadde slått Sverige i en landskamp. I svenske aviser ville overskriftene sannsynligvis sett helt annerledes ut: "Svenskt förlust mot norrmännen!" Dette understreker det enkle faktum at når en part går av med seieren, er det en annen part som taper. Seier for den ene, betyr tap for den andre.

Det samme gjelder Jesu seier. Jesus hadde talt om den herlighet som hans lidelse og død skulle bringe Faderen. Han hadde talt om de evige velsignelser han ved sin død på korset skulle bringe til alle syndere. Nå vender han seg til den andre siden ved sin seier – de onde maktenes tap!

Når Gud blir herliggjort og syndere frelst, betyr dette bare én ting for Satan: "Nå felles dommen over denne verden, nå skal denne verdens fyrste kastes ut!" Denne syndige verden, med sitt hat mot Gud og hans bud, med sin mangel på kjærlighet til andre mennesker og sin ekstreme selvopptatthet, skal dømmes. Ved å drepe Guds egen Sønn forsegler verden sin egen skjebne. I det øyeblikk det ser ut som at det er verden som seirer, taper den i stedet fullstendig. – det vil si i samme øyeblikk som Jesus seirer, taper verden og verdens fyrste.

Når Jesus dør for menneskehetens synd, driver han nemlig Satan ut, han som er "denne verdens fyrste". Satan kunne bare holde sine posisjoner så lenge han kunne anklage oss for våre synder. Synden ga Satan rett til å anklage oss. Som vår anklager hadde Satan rett når han holdt fram alle våre synder. På grunn av synden var vi dømt til å dø, for Gud fordømmer all synd og dermed alle som gjør synd.

Da Jesus døde for våre synder, fratok han Satan hans rett til å anklage oss. For syndene er sonet. Skylden som vi alle hadde, er betalt. Satan kan ikke lenger kreve våre sjeler. Han har ingen makt over oss lenger. Det nytter ikke for ham å legge all slags planer for å forsøke å ta tilbake seieren. Han har tapt.

At han er "kastet ut", som Jesus sier, betyr også at han er kastet ut av våre hjerter. Han skal ikke lenger få herske over hjertene våre ved å føre oss inn i tvil, frykt, uvitenhet og synd. For Kristus bor nå i hjertene med sin nåde og fred, sin glede og sitt håp. Og for all evighet er Satan kastet ut av vårt evige hjem i himmelen. Aldri mer skal han få anklage oss eller true oss.

Seier for den ene, betyr tap for den andre. Seier for Kristus, betydde tap for Satan. "Jesus vant, og jeg har vunnet!"

Kjære Herre Kristus, takk for din seiersrike død på korset. Takk for at du seiret over vår anklager da du sonet min synd på korset. Ved din seier, har han tapt. Ved din seier, har jeg vunnet. Amen.