Guds fredssymbol

"Og jeg vil utrydde vognene i Efra´im og hestene i Jerusalem. Alle krigsbuer skal skaffes bort, og han skal tale fred til hedningene" (Sak 9,10).

Vi har sett mye av det gamle fredssymbolet i den siste tiden – sirkelen med det omvendte, brukne korset inni. Vi har sett det på plakater og t-skjorter i de mange demonstrasjonstogene mot krigen Irak.

Gud har gitt oss et annet fredssymbol. Dette symbolet er mye eldre enn fredsbevegelsens symbol. Mange mennesker har brukt det i 2000 år. Du finner det i mange hjem og på toppen av mange kirker. Guds fredssymbol er korset. Korset er en konstant påminnelse om at Jesus døde for oss. Det er en stadig forkynnelse for verden om ham som døde for verdens synd. Det påminner oss om hva Kristi død betyr for oss: "Da vi nå er rettferdiggjort ved tro, har vi fred med Gud ved vår Herre Jesus Kristus" (Rom 5,1). På grunn av Kristi kors er vi rettferdiggjort. Vi er frikjent fra våre synder. Vi er ikke lenger skyldige fordi Kristus tok straffen for våre synder i vårt sted. Jesaja profetert om ham: "Straffen lå på ham, for at vi skulle ha fred" (Jes 53,5). På grunn av hans kors har vi fred med Gud.

Vi var Guds fiender. Vi var fremmede for ham og avskåret fra fellesskapet med ham. Men i stedet for å fordømme oss på grunn av det opprøret vi gjorde mot ham, forkynte han fred. Paulus skrev: "Det var Guds vilje å la hele sin fylde ta bolig i ham, og ved ham forsone alle ting med seg selv… da han skapte fred ved hans blod på korset" (Kol 1,19-20).

Han behøver ikke vogner og hester og krigsbuer for å skaffe fred. Han behøver ikke stridsvogner og granater. Han behøvde bare korset. Han er Fredsfyrsten, eller som Paulus sa: "For han er vår fred…" (Ef 2,14). Han er en mektig konge som nedkjempet våre fiender og beseiret dem for oss. Den fred som Kristus har vunnet på korset og forkynner for folkeslagene, blir vår når vi tar imot ham som vår Frelser.

Selv om du kanskje erfarer urolige tider i livet ditt, kan du fremdeles ha fred. Uansett hva som hender, er Gud glad i deg og tilgir deg. For Kristi kors´ skyld har du med Gud her og nå.

Himmelske Far, takk for at du gir oss fred ved Kristi kors, en fred som overgår all forstand. Hjelp oss å eie denne fred mitt i livets mange stormer og urolige tider. Amen.