Spre budskapet!

"Igjen sa han til dem: ’Fred være med dere. Likesom Faderen har sendt meg, sender jeg dere.’ Så åndet han på dem og sa: ’Ta imot Den Hellige Ånd. Dersom dere tilgir noen deres synder, da er de tilgitt. Dersom dere fastholder dem for noen, da er de fastholdt’" (Joh 20,21-23).

Etter at Jesus viste seg for disiplene sine om kvelden den første påskedagen, gav han dem noe å gjøre. Nå hadde de fått se ham som den oppstandne Frelseren. De var blitt fylt med fred og glede. Oppstandelsen beviste at de hadde tilgivelse for alle synder. Men Herren ville ikke at de skulle holde budskapet om oppstandelsen og tilgivelsen for seg selv. Han ville at de skulle bringe dette budskapet ut til andre.

Legg merke til hva Jesus sier: "Likesom Faderen har sendt meg, sender jeg dere." Det var ingen andre enn den himmelske Gud som hadde sendt Jesus til jorden for at han skulle gjenløse alle mennesker. Jesus var blitt sendt med et hellig oppdrag i sin Fars navn. Nå sendte den seirende og oppstandne Frelseren ut sine etterfølgere på samme måte. Han sendte dem i sitt navn for at de skulle spre hans budskap. De hadde også et hellig oppdrag de skulle utføre.

Etter at Jesus hadde åndet på dem og sagt at de skulle ta imot den Hellige Ånd, gav han dem et tofoldig budskap å forkynne. Til dem som ikke ville omvende seg fra sine synder, skulle de forkynne i Guds navn: "Dine synder er ikke tilgitt." Men til alle dem som omvendte seg fra sine synder, skulle de si i Guds navn: "Dine synder er tilgitt."

I katekismen omtaler Luther dette tofoldige budskapet som nøkkelmakten eller nøklenes embete. Han skriver: "Nøkkelmakten er den særskilte makt som Kristus har gitt sin kirke på jorden til å forlate syndene til de botferdige og til å binde de ubotferdige i sine synder, så lenge de ikke omvender seg." Budskapet om tilgivelsen er den nøkkelen som åpner himmelen. Dette er evangeliet. Men det budskapet som innebærer at vi forkynner for en ubotferdig synder at hans synder ikke er tilgitt, er som en nøkkel som låser igjen himmelen. Dette er loven.

Alle troende er kalt til å dele budskapet med andre og bruke de samme nøklene. Du kan bruke nøklene i din personlige vitnetjeneste. Du kan forkynne for en angrende synder som kommer til deg og ber om tilgivelse: I Jesu Kristi navn er alle dine synder tilgitt. Og du kan forkynne for dem som ikke vil omvende seg fra sine synder, at om de ikke omvender seg, er syndene deres fastholdt også i himmelen hos Gud. I den kristne menigheten har Gud imidlertid villet at de troende skal kalle og innsette menn som skal bruke nøkkelmakten på vegne av hele menigheten offentlig. Derfor kaller vi pastorer som bruker nøkkelmakten i menigheten. Men dette fritar ingen troende lekmann eller kvinne fra å bringe budskapet videre ut. Alle som har tatt imot den Hellige Ånd, dvs. alle kristne, har fått oppdraget.

Kjære oppstandne Frelser! Gi oss mot og visdom til bruke nøkkelmakten rett så det blir til omvendelse og evig frelse for mange mennesker. Amen.