Gud vil gi oss styrke

"En kort stund må dere nok lide; men all nådes Gud, som ved Kristus har kalt dere til sin evige herlighet, han skal utruste dere, gi dere kraft og styrke og stille dere på fast grunn" (1 Pet 5,10).

For mange mennesker er framtiden usikker. Noen mister alt håp og gir opp. Men når vi ser inn i framtiden, må vi forstå at hele vår styrke og alt vårt håp avhenger av Gud og hans nåde. Alt avhenger av hans store kjærlighet. Av bare nåde sendte Gud sin Sønn for å dø for våre synder. Av bare nåde kalte han oss inn i sitt rike. Av bare nåde kan vi se framtiden trygt i møte. For Kristi skyld er ikke framtiden vår uviss.

For Gud vil gi oss "kraft og styrke og stille oss på fast grunn", skriver Peter. Uten Gud kan vi ikke gjøre noe. Det er dåraktig av oss dersom vi tror at vi kan møte framtiden uten den styrke og hjelp Gud vil gi.

Peter trøster i dette brevet alle de kristne som måtte lide for sin tros skyld. Men legg merke til hvordan han forsikrer dem om at lidelsene bare varer "en kort stund". Han som er all nådes Gud vil gi oss den styrke vi trenger for å holde ut i de lidelser vi møter i livet. Sammenlignet med den evige herligheten vi er kalt til, varer lidelsene bare en kort stund.

De lidelser vi må gå gjennom her i livet, kan være harde nok. Og vi kan ofte lure på når de skal ta slutt. Men vi vil likevel ha den rette holdningen til lidelsene. Vi vil innse at når Gud leder oss gjennom lidelser, gjør han det for å prøve og styrke vår tro. Uansett hvor tunge og uutholdelige lidelsene kan føles i øyeblikket, har de en velsignet hensikt. De vil trekke oss nærmere Gud og hans nåde og kraft. Gud har én Sønn som er uten synd, men han har ingen sønner og døtre som er uten lidelse. Likesom vår Herre og Mester, Jesus Kristus, måtte lide, må vi det også. Det er et kors for oss nå, men korset skal bli forvandlet til en krone. Som Paulus skriver: "Vi vet at alle ting tjener til det gode for dem som elsker Gud, dem han har kalt etter sin frie vilje" (Rom 8,28).

Gud lover at han skal utruste oss med alt det vi trenger for å holde ut i lidelsen. Han vil stille oss på fast grunn så vi ikke vakler i troen på hans nåde. Han vil hjelpe oss til å hente styrke fra hans eget Ord. Han som er all nådes Gud, lover å lede oss trygt fram til den evige herligheten.

Klippe, du som brast for meg, la meg skjule meg i deg! Ja, du som er all nådes Gud, gi meg kraft og styrke og still meg på den faste grunn, for Kristi skyld. Amen.