Guds ords skjønnhet

"Og han begynte å lære dem mange ting" (Mark 6,34).

En uslipt diamant er ikke så mye å se på. Et utrent øye kan lett overse den og betrakte den som verdiløs. Men når diamanten blir skåret og slipt, trer skjønnheten tydelig fram. Den glitrer og skinner med en ufattelig glans, og den fantastiske glansen forandrer seg når vi snur og vender på diamanten.

Da Jesus lærte folket som hadde kommet til ham, lærte han dem mange ting. På denne måten er hans ord som en diamant. Det har mange fasetter. Jo mer vi betrakter hans ord, studerer det og mediterer over det, desto mer tydelig og klart blir ordets sannhet åpenbart for oss.

Bibelen er helt spesiell. Den er ikke bare god litteratur; den er Guds ord. Den er Guds budskap til oss mennesker. I Bibelen hører vi Gud tale til oss. Den inneholder evangeliet om Kristus som er Guds kraft til frelse for oss.

Guds ord forteller oss hvem Gud er, hva han vil vi skal gjøre og ikke gjøre. Framfor alt viser Guds ord oss vår Frelser, Jesus, og veien til evig liv gjennom troen på ham.

Blant de "mange ting" som vi kan lære fra Guds ord, er det to grunnleggende sannheter: loven og evangeliet. Loven forteller oss hvordan vi skal være, hva vi skal gjøre og hva vi ikke skal gjøre. Evangeliet forteller oss hva Gud har gjort og fremdeles gjør for vår frelse.

Når vi lærer å kjenne Guds lov, ser vi at vi ikke har holdt den og ikke kan holde den slik vi skulle. Fordi vi ikke har holdt loven fullkomment, står vi som skyldige overfor Gud. Om Gud bare talte loven til oss, befant vi oss i en fortvilet situasjon. Men en annen sannhet skinner enda klarere fram i Bibelen. Det er evangeliet. Evangeliet er den fineste og vakreste sannhet som noen gang er blitt talt på jorden. Det forteller oss at Gud elsker oss for Jesu Kristi skyld. Han elsker oss selv om vi har fjernet oss fram ham ved våre mange synder og misgjerninger. Han sendte sin enbårne Sønn for at han skulle være vår Frelser. Jesus tok vår plass i livet. Han holdt hele loven for oss. Og han tok vår plass i døden. Han gjorde fullt og helt opp for alle våre synder slik at vi har full tilgivelse og evig liv i ham.

Når vi hører Guds ord, studerer det og mediterer over det, ser vi tydeligere og tydeligere skjønnheten i ordet, og vi lærer å sette mer og mer pris på Guds store kjærlighet og frelse i Jesus Kristus.

Herre, vi takker deg for ditt ord som kan gi oss visdom som leder til frelse ved troen på Jesus Kristus. Åpne våre øyne så vi ser evangeliet i ditt ord, og åpne våre hjerter så vi tror det. Amen.