Vent på Guds svar

Men han svarte: "Min nåde er nok for deg, for kraften fullendes i svakhet." (2 Kor 12,9).

Ofte når vi stiller spørsmål, har vi allerede gjort oss opp en mening om hvilket svar vi vil ha. Men det skjer ganske ofte at svaret vi får overhode ikke var som forventet. Når vi ber om noe, gjør vi det fordi vi ønsker å få det. Det er jo derfor vi ber. Så når vi ber til Gud og trygler ham om hjelp ut av nøden, gjør vi det for å få hjelp, og vi forventer at han skal gi oss den hjelpen vi mener at vi trenger. Vi vil at han skal fjerne problemene som plager oss. Og vi tenker at han har jo sagt at vi må tro at vi vil få det vi ber om. Han vil at vi skal be i tillit til hans allmakt og i visshet om hans kjærlige omsorg for oss.

Men Gud besvarer våre bønner etter sin guddommelige visdom og ikke nødvendigvis etter våre ønsker. Uansett hvor ofte og hvor innstendig vi ber ham om å gi oss det vi ønsker, svarer han likevel alltid slik han i sin visdom ser at det tjener oss best.

Vi kan aldri si at Gud ikke hører eller at han ikke bryr seg. Men hans planer for oss kan være helt forskjellig fra våre ønsker og planer. Det er ikke vår sak å foreskrive Gud hvilken tid og på hvilken måte han skal hjelpe oss. Noen ganger kan vi være så sikker på at vi vet best hva vi trenger, at vi ikke ser de svarene Gud har gitt oss.

Derfor er det mye vi kan lære av Paulus’ eksempel. Gud gav ikke Paulus det svaret han forventet. Men Gud besvarte Paulus sine bønner etter sin egen hensikt og plan. "Min nåde er nok for deg," sa han til Paulus. Han påminnet Paulus om at han var fullstendig avhengig av Guds nåde. Ved Guds nåde var Paulus en apostel. Og det faktum at han måtte fortsette å bære "tornen i legemet", skulle ikke gjør ham mindre effektiv i sin tjeneste for evangeliet. Paulus’ forkynnelse av Ordet skulle virke like kraftig, for Ordets virkning er ikke avhengig av menneskelig styrke, men bare av Guds kraft. Selv om Paulus var fysisk svak, skulle hans forkynnelse være fylt av Guds kraft. Ja, Guds nåde blir enda mer tydelig når han bruker menneskelige instrumenter som ikke er sterke i seg selv. Guds kraft fullendes i vår svakhet.

La oss ikke glemme at vi er under Guds nåde, likesom Paulus. Det er av nåde at vi er hans barn. Det er av nåde at vi kan be til ham som vår kjære Far og legge alle våre plager og bekymringer fram for ham. Og han vil besvare våre bønner etter sin store nåde og barmhjertighet og etter sin guddommelige visdom og plan.

Vi takker deg, Herre, for hvert svar du gir på våre bønner. Takk for at din nåde fullendes i våre svakhet. Amen.