Sendt ut med et budskap om omvendelse

De drog da ut og forkynte for folket at de skulle omvende seg (Mark 6,12).

Døperen Johannes hadde kommet og forkynt i Judeas ødemark: "Omvend dere, for himlenes rike er kommet nær!" Da Jesus begynte sin virksomhet, forkynte han det samme budskapet: "Tiden er kommet, og Guds rike er nær. Omvend dere og tro evangeliet!" Og nå sendte han sine tolv apostler ut med det samme budskapet at de skulle omvende seg.

Hva menes med å omvende seg? På gresk brukes det et ord som ordrett betyr å få et nytt eller forandret sinn. Å omvende seg vil si å få et nytt sinn, et nytt hjerte og en ny vilje. Det betyr å vende seg bort fra noe og vende seg til noe. Det betyr å vende seg bort fra synden i anger og sorg, og i stedet vende seg til Kristus i tro på syndenes forlatelse.

Å forkynne omvendelse er derfor ingenting annet enn å forkynne lov og evangelium, loven som åpenbarer vår synd og evangeliet som åpenbarer Frelseren fra synden.

Det er et budskap som må forkynnes for de vantro for å vekke dem opp fra deres synder og vise dem deres desperate behov for den guddommelige Frelseren Kristus.

Det er et budskap som må forkynnes for de troende for å hjelpe dem til å kjempe den daglige kampen mot den gamle Adam. "Når vår Herre og Mester Jesus Kristus sa: Omvend dere!, så ville han at hele den troendes liv skal være et liv i omvendelse." Slik skrev Martin Luther i den første av de 95 tesene.

Dette er det budskapet som de tolv gikk ut og forkynte. De hvisket det ikke. De mumlet det ikke. De pakket det ikke inn i fine ord og vendinger. Det greske ordet som er oversatt "forkynte" betyr ordrett "proklamerte". De ropte det ut klart og tydelig.

"De forkynte for folket at de skulle omvende seg." Det er ikke nok bare å si til mennesker: "Gud er glad i deg", om mennesker ikke vet hvorfor de så desperat behøver Guds nåde og kjærlighet.

Synd og nåde. Lov og evangelium. En forkynnelse om omvendelse – en forkynnelse som skaper sorg over synden og tro på Jesus – dette er det Herren Jesus sender oss ut med.

Kjenner du noen som trenger å få høre dette budskapet? Be om at Herren må gi deg anledning og mot til å forkynne det.

Herre Jesus, hjelp oss til en daglig omvendelse, og bruk oss til å bringe budskapet om omvendelse til dem som ikke har hørt det og som er uten håp. Amen.