En fred som driver frykten ut

"Det var om kvelden samme dag, den første dag i uken. Av frykt for jødene hadde disiplene stengt dørene der de var samlet. Da kom Jesus; han stod midt iblant dem og sa: ’Fred være med dere.’ Og da han hadde sagt det, viste han dem sine hender og sin side" (Joh 20,19-20).

Det var ikke så merkelig at disiplene var redde. Lederen deres var blitt arrestert og drept. De som hadde korsfestet ham og spottet og hånet ham mens han hang på korset, var kanskje også ute etter å arrestere disiplene. Måtte de også gå i døden fordi de hadde fulgt Jesus?

Denne første påskedagskvelden var disiplene så redde at de hadde låst seg inne. Fortvilet prøvde de å klynge seg til det eneste de fortsatt hadde, livet. Alt annet som betydde noe for dem, var tatt fra dem da Jesus døde. Han som de hadde bekjent seg til som sin Herre og Mester, var ikke bare beseiret; han var død og begravet. Hans lære var ikke noe annet enn en død lære til en død mann. De store løftene han hadde gitt dem – løftet om fred med Gud, løftet om tilgivelse for syndene – var nå like døde som ham selv. Det eneste de hadde igjen var frykten for å miste livet.

Da kom han og stod midt iblant dem. Han som virkelig hadde dødt på korset, levde. Han viste dem sårene sine for å bevise at det virkelig var ham. Det hadde sett ut som om han var beseiret, men han var det ikke. Løftene hans hadde virket tomme og grunnløse. Men hans oppstandelse beviste hvor levende løftene i virkeligheten var. Og nå hadde den oppstandne Frelseren et enkelt budskap til dem: "Fred være med dere!"

Jesus hadde vunnet tilgivelse for alle deres synder da han døde på korset. Guds vrede over menneskenes synder var tatt bort for alltid. Den oppstandne Frelseren selv proklamerte dette fredsbudskapet. Og denne freden drev frykten ut av dem.

Guds fredsbudskap driver også ut vår frykt. Alle mennesker må av og til se frykten i øynene. Noen ganger er det jordiske ting som gjør oss redde, som når vi står i fare for å miste jobben eller får beskjed om at vi lider av en uhelbredelig sykdom. Noen ganger er frykten av åndelig art, som når vi er redde for at Gud ikke vil tilgi oss en spesiell synd som plager oss. Jesu fredsbudskap påminnet disiplene om at de ikke hadde grunn til å frykte. Det har heller ikke vi. For Jesus døde for våre synder og stod opp igjen for at vi skal leve for all evighet hos Gud.

Kjære Frelser, bruk ditt fredsbudskap til å drive ut frykten av oss. Amen.



Vil du lese flere andakter? Da kan du gå til vårt andaktarkiv.

DEN LUTHERSKE BEKJENNELSESKIRKE
Hvem er vi?
  Hva skjer?  Hvor finner du oss? Våre søsterkirker  Lesestoff  
Til oppbyggelse
  Ukens andakt  Prekener  Foredrag  Til hovedsiden