Det rette fokus i påsken

"Vis det samme sinnelag som Kristus Jesus" (Fil 2,5).

Hvor opptatt er du av påskeuken? Hvor fokusert er du på det som vi egentlig feirer påske for? Kanskje er du mest opptatt av å komme deg til fjells og gå på ski, eller kanskje er du mer opptatt av å få en stille og rolig ferie med litt fri fra hverdagens stress og mas?

Hva tror du Jesus var opptatt av da han red inn i Jerusalem på Palmesøndag? Tror du han ble distrahert av alle de støyende menneskene som kastet seg ned for ham og bredte ut palmegreiner og kapper framfor ham mens de jublet og ropte "hosianna"? Tror du han kan ha tenkt som så: "Dette er i grunnen ganske kjekt. Kanskje jeg heller skal la dem få gjøre meg til konge?"

Selv om Jesus fortjener å få all den ære og lovprisning som vi mennesker kan gi ham, lot han ikke det som skjedde på Palmesøndag, få påvirke ham til å flytte fokus. Han var fortsatt like fokusert på det som Faderen hadde kalt ham til, nemlig lide og dø for menneskers skyld. Han var fullt og helt opptatt av det han skulle gjøre i den avgjørende uken som lå foran ham. Han var fokusert på nattverdssalen, på Getsemane, på Pilatus’ borg, på Golgata. Han var fokusert på lidelsen og døden på korset.

Jesus visste hva det skulle koste å gjenløse deg og meg og alle mennesker. Han visste hvilke lidelser det skulle innebære. Han visste at han måtte bli forrådt, spottet og hånet, torturert og korsfestet. Men ingenting av dette skulle få ham til gi opp å utføre det han var kommet for å gjøre.

Bibelen sier: "Han ble mishandlet, men bar det ydmykt; han åpnet ikke sin munn, lik lammet som føres bort for å slaktes, lik sauen som tier når den klippes. Han åpnet ikke sin munn" (Jes 53,7). Jesus var fullt og helt bestemt på å være vårt offerlam. Ingenting skulle få distrahere ham eller påvirke ham til å flytte fokus fra dette. Med besluttsomhet og kjærlighet ga han seg villig inn i lidelsen og døden i vårt sted. Han utførte den oppgaven han var kommet for å gjøre – å frelse våre sjeler.

Med dette i tankene skriver apostelen Paulus: "Vis det samme sinnelag som Kristus Jesus." Gud vil at vi skal ha samme holdning og sinn som Jesus hadde. Han var besluttsom i sin kjærlighet til oss. Han var villig til å tjene oss og ofre seg selv for oss like til døden.

Når vi tenker på hvordan Jesus led helvetets pine på korset for å frelse oss fra helvetet, kan vi da annet enn å takke ham i kjærlighet og glede? Han elsket oss så høyt at han var villig til å dø for oss. Kan vi annet enn å elske ham igjen og tjene ham med våre liv? Det er dette sinnelag Gud vil at vi skal ha. Og med det sinnelaget har vi det rette fokus i påskeuken.

Himmelske Far, hjelp meg å fokusere på Kristus Jesus og ha det samme sinnelag som han hadde. Takk for din store frelse! Amen.