Frelst for å bli sendt ut

Han kalte de tolv til seg og sendte dem ut, to og to (Mark 6,7).

Det hele begynte omtrent to år før denne dag. Jesus hadde gått langs Galilea-sjøen, og der hadde han sett to brødre som drev og fisket. De hadde kastet noten i sjøen. Han hadde sagt til dem: "Følg meg, så vil jeg gjøre dere til menneskefiskere!" De to brødrene Andras og Simon forlot garnene sine og fulgte Jesus. Like etter skjedde det samme med to andre brødre, Jakob og Johannes. Også de forlot garnene sine og fulgte Jesus.

Dette var begynnelsen. Seinere samlet Jesus ytterligere åtte menn rundt seg, og kalte dem til å være apostler. Apostel betyr "utsending". Han kalte tolv apostler "som skulle være med ham, og som han ville sende ut" (Mark 3,14).

Det er viktig å legge merke til rekkefølgen. Først skulle de være sammen med Jesus. De skulle lære av ham og få den nødvendige opplæringen fra ham. De skulle bli styrket i sin tro på Jesus som verdens Frelser. Han skulle undervise dem om hvordan de skulle forkynne og hva de skulle forkynne.

Nå er Jesus klar til å sende apostlene ut på egen hånd. Han sender dem ut to og to slik at de kan støtte og oppmuntre hverandre. Men før de drar ut, har han noen siste instruksjoner han vil gi dem. Disse instruksjonene forteller oss at på mange måter var apostlenes oppdrag helt unikt. Jesus ga dem en autoritet som apostler som han ikke gir til oss.

På den andre siden har vårt oppdrag som kristne i dag en viktig likhet med apostlenes. Vi er også blitt frelst for å bli sendt ut. Vi er også Kristi etterfølgere. Vi har fått Kristi evangelium som er "Guds kraft til frelse for hver den som tror". Dette vil også vi forkynne til en verden som lever i mørke.

Kjære Herre, likesom du kalte de tolv til deg, har du ved den Hellige Ånd kalt oss til deg. Likesom du sendte de tolv ut, sender du oss ut. Fyll oss med glede over din frelse, og la den gleden få drive oss til å forkynne evangeliet for andre. Amen.