Den rette tid

"Men i tidens fylde sendte Gud sin Sønn, født av en kvinne og født under loven. Han skulle kjøpe dem fri som stod under loven så vi kunne få barnekår. Fordi dere er barn, har Gud gitt sin Sønns Ånd i våre hjerter, og Ånden roper "Abba, Far!" Derfor er du ikke lenger slave, men sønn. Og er du sønn, er du også arving innsatt av Gud" (Gal 4,4-7).

I vår tid snakkes det mye om den rette "timing", dvs. å treffe den rette tiden. En bedrift som vil reklamere for sine produkter, må forsøke å nå fram til mennesker med sitt budskap i den rette tiden. Historikere spekulerer av og til om hva som ville ha skjedd om "timingen" i mange av historiens viktige hendelser hadde vært annerledes. Hva om for eksempel Hitler ikke var blitt slått i 1945, og den tyske okkupasjonsmakten ikke var blitt tvunget til å forlate Norge? Eller hva om president John F Kennedy hadde blitt syk slik at han ikke kunne besøke Dallas i Texas den skjebnesvangre dagen i 1963? Hvordan hadde Europa sett ut i dag om Berlinmuren ikke hadde falt i 1989?

Bak alle små og store hendelser i historien står historiens Herre. Guds "timing" er alltid rett. Han valgte den rette tiden for den største av alle hendelser i historien, nemlig hans Sønns komme til verden. "I tidens fylde sendte Gud sin Sønn…"

Menneskelig talt var det den rette tid for Kristi komme og for spredningen av evangeliet. Keiser Augustus hadde stiftet Pax Romana – den romerske freden – over hele den siviliserte verden. Det var en fred som ble holdt i sjakk med jernhånd av den romerske hæren og ble regulert av romersk lov. Solide romerske veier, som var bygd for å gjøre det mulig å forflytte store troppestyrker på kort tid og drive effektiv handelsvirksomhet i det romerske riket, gjorde det også mye lettere å bringe budskapet om Jesus fra sted til sted. I tillegg behøvde ikke kristne misjonærer å lære nye språk hver gang de krysset en grense. Overalt i riket snakket, eller i alle fall forstod man det greske språket som ble innført allerede med Alexander den store. Hele Bibelen eksisterte etter kort tid på gresk og dermed på et språk som alle forstod.

Men Pax Romana var bare ett av de midler Gud brukte til å forberede verden på hans Sønns komme. Han sendte også sine profeter for å forberede mennesker. Den rette tiden var fra evighet av skrevet på Guds egen kalender. Den rette tiden var inne i Guds egen time – da alt det som profetene hadde forutsagt skulle skje. Da "døde Kristus til fastsatt tid for ugudelige" (Rom 5,6), dvs. for alle mennesker.

Når er den rette tid for deg og meg? Bibelen sier: "Nå er den rette tid, nå er frelsens dag!" (2 Kor 6,2). Derfor kaller vi vår vandring her på jorden for vår nådetid. Dette er den rette tid – vår eneste tid – til å tro loven når den taler til oss om vår synd, og til å tro evangeliet når den taler om ham som Gud sendte for å ta bort våre synder.

Herre Jesus, du kom i den rette tid. Takk for at du har gitt meg en nådetid til å tro evangeliet og bli frelst. Amen.