Våkn opp og kle på deg!

"Men kle dere i Herren Jesus Kristus, og vær ikke så opptatt av kroppen at det vekkes begjær" (Rom 13,14).

Hvilke klær liker du best å ha på deg? Noen liker best finklær – lange kjoler, dress og slips. De tar på seg finere klær så snart de skal en tur ut av huset, om det så bare for å gå i butikken og handle. Andre foretrekker jeans, t-skjorter og en enkel genser. Men selv de som liker best å kle seg uformelt, har finere jeans og nyere t-skjorter som de bruker til spesielle anledninger.

Etter at Paulus har formant oss å leve skikkelig og legge av mørkets gjerninger, peker han på de beste klærne vi kan bruke: "Kle dere i Herren Jesus Kristus."

Ved troen på Jesus har vi allerede blitt ikledd Kristi rettferdighets kappe. Jesus oppfylte all rettferdighet da han levde uten synd og sonet alle menneskers skyld og straff. Ved troen på Jesus blir hans lydighet tilregnet oss. Hans liv og død er vårt liv og vår død. Gud aksepterte Kristi offer som en full og hel betaling for våre synder. Når Gud ser på oss, ser han Kristus. Hver den som tror på Kristus, er ikledd Kristus. Fins det vel bedre finklær?

Men apostelen Paulus har også noe annet i tankene. Han taler om hvordan dette faktum at vi er ikledd Kristus, får konsekvenser for oss i livet. Når vi kler oss i Herren Jesus Kristus, betyr det samtidig at det er ham vi vil følge i livet. Om vi tar på oss Jesu sko på føttene, vil vi gå bare til de steder der han ville gått. Når vi tar på oss hans bukser, vil vi tenke på at den delen av kroppen vi dekker med buksene, bare skal brukes til det han har tenkt, nemlig innenfor ekteskapet. Og når vi tar på oss en fin Jesus-skjorte for å dekke øvre del av kroppen, vil vi samtidig tenke på at våre hjerter skal tilhøre ham.

Jesus elsker oss så meget at han var villig til å stige ned til vår arme jord for å lide og dø for våre synder. Vi vil gjerne besvare denne store kjærlighet ved å leve slik han vil at vi skal leve. Vi liker ikke å ta på oss skitne, våte og illeluktende klær når vi våkner om morgenen. Like utenkelig er det for Guds barn å ville kle seg i skitne klær av synd og ondskap.

Jesus kommer. Når han kommer, la han da finne oss våkne og kledde i klær som er til hans ære. La oss kle oss i Herren Jesus Kristus!

Herre Jesus, takk for at du har kledd oss i din rettferdighet. Gi oss kraft til å kjempe mot alle fristelser til å kle oss i synd og ondskap, og hjelp oss å ære deg med våre liv. Hold oss våkne til du kommer. Amen.