Våkn opp og utrust deg til striden

"Natten er snart slutt, dagen er nær. La oss da legge av mørkets gjerninger og ta på oss lysets våpen" (Rom 13,12).

Jesus kommer. Mens vi venter på ham, er det to ting Paulus ber oss om å gjøre. Det er på tide å legge av mørkets gjerninger og i stedet ta på oss lysets våpen. Mørkets gjerninger er som skitne klær. Vi kan ikke møte brudgommen Jesus i skitne klær når han kommer.

Tenk deg en bilmekaniker som reparerer biler. Hele dagen tørker han sine skitne hender på kjeledressen. Så går han hjem. Tror du han spiser middag, leker med ungene sine og går til sengs uten å ta av seg de skitne klærne? Selvfølgelig ikke.

Tenk på deg selv! Hver dag livet gjennom blir du skitten på hendene dine – og øynene, munnen, ørene og hjertet. Med skitne og hatefulle tanker, sinte og sårende ord og dårlige og syndige gjerninger skitner vi til våre liv hver eneste dag. Vi skitner oss til hele tiden. Kan du tenke deg å stå kledd i disse skitne klærne framfor Herren Jesus når han kommer tilbake?

Legg av mørkets gjerninger, formaner apostelen. Ta av de skitne klærne! Legg dem av ved korsets fot. Bekjenne dine synder for Herren og be ham om tilgivelse. Be ham om kraft til å hate alt det han hater, og elske alt det han elsker. Husk at Jesus har vasket din klær og gjort dem hvite i sitt eget blod. Han har gitt deg nye, rene klær da han ikledde deg sin egen rettferdighet.

Og over disse rene, nye klærne skal vi ta på oss lysets våpen, sier Paulus. I Efeserbrevets sjette kapittel taler han mer om dette. Der beskriver han hele den rustning en kristen skal ta på seg. Den består blant annet i sannhetens belte, rettferdighetens brynje, troens skjold, frelsens hjelm og Åndens sverd (Ef 6,10-17). En kristen trenger denne rustningen fordi han står midt i en strid. Dette er ikke en jordisk strid. En kristen fører ingen "hellig krig" som består i å tvinge mennesker til tro ved hjelp av jordiske våpen. En kristens strid er åndelig, og han bruker bare åndelige våpen. Framfor alt bruker han Åndens sverd som er Guds ord.

En kristen har mange fiender. Lutheranerne pleier å sammenfatte dem i de tre hovedfiendene: djevelen, verden og vårt eget kjød. Dette er mektige fiender, og de har mange listige våpen. Derfor ber Gud oss om å utruste oss til å kjempe den gode strid mot alle troens fiender. Ja, for det er troen våre fiender framfor alt retter sine angrep mot. Vi skal ta på oss lysets våpen til å bekjempe mørkets makter som vil spre mørket både i oss selv og i vår neste. Bare evangeliet om Jesus, han som er verdens lys, er dette mektige lysets våpen som kan bekjempe mørkets gjerninger.

Herre Jesus, takk for at du utruster meg til striden. Gi meg kraft til å stå imot mørkets gjerninger. Gjør meg villig til å spre evangeliets lys i en verden som befinner seg i mørke, inntil du kommer igjen. Amen.