Takk Gud for hans nåde

"Det er bare rett at jeg tanker slik om dere alle. For jeg bærer dere i mitt hjerte, og dere har alle del med meg i min nådegave, enten jeg sitter som fange eller forsvarer og stadfester evangeliet" (Fil 1,7).

Mange av oss har sikkert fått noen dyre julegaver i løpet av livet. Noen av disse gavene er vi så glad for at vi fremdeles passer godt på dem og gleder oss over dem. Men ingen av oss vil noen gang få en mer dyrebar gave enn Guds nåde.

Av og til er det nyttig å ta en pause og tenke litt over hva vi egentlig fortjente å få av Gud. Vi ble unnfanget og født i synd. Av naturen er vi råtne og fordervede. Derfor fortjener vi å bli forkastet av Gud.

I tillegg gjør vi mye synd som Gud ikke vil at vi skal gjøre, og vi lar være å gjøre ting som vi burde ha gjort. På grunn av våre synder og forsømmelser fortjener vi Guds straff. Vi fortjener den evige fortapelsen i helvetet.

Men Gud være takk, for Jesu skyld får vi ikke som fortjent. På tross av vår uverdighet og synd, er Gud nådig mot oss. Han er glad i oss. Han elsket oss så høyt at han gav oss sin aller dyreste skatt, sin enbårne Sønn, for at han skulle frelse oss. Ved sin fødsel, sitt liv, sin død og oppstandelse har Jesus frelst oss.

Når vi holder oss til Jesus i en sann og levende tro, er vi trygge. Vi skal ikke lide den smerte og straff som vi fortjener på grunn av våre synder. I stedet skal vi få et nytt og bedre liv når vi en gang må forlate denne verden. Vi skal gå inn i den evige gleden og hvilen hos Gud. Dette skal vi få fordi vår Gud er nådig mot oss.

La oss hver dag i denne adventstiden, ja, hver dag hele året, takke og prise Gud for hans usigelige nåde. Det er sannelig litt av en gave vi har fått!

Herre Gud, vi takker og priser deg for din ufortjente kjærlighet. Hjelp oss å sette pris på din nåde. Styrk oss i troen på at du gir oss det evige livet for Jesu skyld. Amen.