Våkn opp og se deg omkring

"Og dette må vi gjøre, da vi kjenner tiden, at timen er inne da vi må våkne opp av søvne, for frelsen er oss nærmere nå enn da vi kom til troen" (Rom 13,11).

Du våkner opp av en dyp søvn, helt desorientert. Du blunker med øynene og forsøker å få hjernen til å virke. Det er mørkere enn vanlig, vinduet er på gal side av sengen og veggene har en helt annen farge. Så kommer du plutselig på det. Du er jo på et hotell. Noen ganger når vi våkner, vet vi ikke helt hvor vi er og vi trenger vi litt ekstra tid for å orientere oss.

"Timen er inne da vi må våkne opp av søvne," sier apostelen. Sist søndag var det 1. søndag i Advent. Da innledet vi et nytt kirkeår. I adventstiden er det Jesu komme som står i sentrum. Vi ser fram mot julehøytiden da vi skal feire hans første komme som et lite barn i Betlehem. Da kom han som vår Frelser. Men før han for opp til himmelen, lovet han å komme tilbake. Da skal han komme som Dommer. Vi vet at han kommer; vi vet bare ikke når han kommer.

Paulus har nettopp formant sine lesere å leve i kjærlighet. "Og dette må vi gjøre, da vi kjenner tiden," fortsetter han. Tidsfaktoren er viktig for en kristen. Hver dag bringer oss nærmere den dagen da tiden tar slutt. Herren skal komme igjen. Basunen skal lyde og overengelen skal forkynne den forestående dommen. Selv om vi ikke vet når dette skal skje, gjør vi en stor feil dersom vi tror at den ytterste dagen er langt unna. Den dagen kan komme når som helst.

Se deg omkring. Orienter deg. Det som skjer i vår tid, behøver ikke overraske en kristen. Jesus sa at falske profeter skulle forføre mange. Lovløsheten skulle ta overhånd, og kjærligheten skulle bli kald hos de fleste. I dag forveksles løgnen med sannhet, og sannheten med løgn. Mennesker lever som om det ikke finnes noen Gud. Ondskapen vokser som en aggressiv kreftsvulst. Det som Guds ord fordømmer, godtas endog i kirkene.

Men slik skal det ikke fortsette for alltid. Denne verden er fortsatt under den Allmektiges kontroll. Jesus kom for å frelse oss fra alle våre synder, og han skal komme igjen for å dømme verden. Det er viktig at vi våkner opp av søvnen og de åndelige farene som omgir oss. Det er viktig at vi lever i kjærlighet i en verden som er så desperat i behov av kjærlighet.

Herre Jesus, siden vi ikke vet når du kommer igjen, hold oss nær til ditt Ord. Hjelp oss å bruke den tiden du har gitt oss til å forkynne ditt navn for verden, slik at alle kan være forberedt på ditt andre komme. Amen.