Takk Gud for at han fullfører din frelse

"Hver gang jeg ber for dere alle, gjør jeg det med glede… Og jeg er viss på at han som begynte en god gjerning i dere, skal fullføre den – helt til Jesu Kristi dag" (Fil 1,4.6).

Noen ganger virker det som at vi aldri klarer å fullføre visse ting. Når det nå nærmer seg jul, kan det hende at noen og enhver av oss vil lure på om vi virkelig klarer å fullføre alt det som skal gjøres av forberedelser.

Vår Gud fullfører alltid det han har begynt. Etter at Adam og Eva hadde falt i synd i Edens hage, åpenbarte Gud sin frelsesplan. Gjennom mange århundrer åpenbarte han stadig mer detaljer om sin plan. Det fantes nok dem i Israel som lurte på om han virkelig noen gang ville fullføre planen. Men i tidens fylde oppfylte han alle ting. I den første julenatten sendte han sin enbårne Sønn til denne verden for å frelse oss fra våre synder. Og på den første langfredagen og den første påskedagen fullførte han sin plan fullt og helt. Ved Jesu Kristi død og oppstandelse ble hele menneskeheten gjenløst fra synden, døden og djevelens makt.

At Jesus gjorde det for hele menneskeheten, betyr at han også gjorde det for oss. Da vi ble døpt eller da den Hellige Ånd førte oss til tro ved at vi fikk høre evangeliet, begynte vi på den veien som leder til evig frelse. Vi trenger ikke bekymre oss over om Gud vil glemme oss mens vi er på vei. Gud vil ikke svikte oss. Han vil fullføre sin plan med oss og lede oss trygt inn i vårt evige hjem.

Trengsler og motgang vil vi nok komme til å møte. Vanskelige spørsmål og alvorlig problemer vil vi bli konfrontert med. Sorg og gråt vil av og til følge oss på veien. Men vår Gud vil være med oss. Han vil hjelpe oss og styrke oss. Han vil bevare oss. "Han som begynte en god gjerning i dere, skal fullføre den – helt til Jesu Kristi dag," skriver apostelen.

La oss i denne adventstiden, mens vi strever med å fullføre våre jordiske oppgaver, ta oss tid til å takke Gud for at han fullfører det han har begynt. La oss ta oss tid til å takke ham fordi han fullfører vår frelse.

Nådige Gud, vi takker deg for at du har ført oss til tro på Jesus, vår Frelser. Og vi takker deg for løftene om at du vil fullføre vår frelse og bringe oss trygt inn i vårt evige hjem for Jesu skyld. Amen.