«Hadde ikke Herren vært med oss - så skal Israel si - hadde ikke Herren vært med da mennesker reiste seg imot oss, så hadde de slukt oss levende da deres vrede flammet imot oss; da hadde vannet revet oss bort og flommen skylt over oss, da hadde de veldige vannmassene veltet inn over oss. Lovet være Herren, som ikke gav oss til rov for deres tenner! Vi har sloppet fri som fuglen fra fuglefangerens snare. Snaren er revet i stykker, og vi har sloppet fri. Vi har vår hjelp i Herrens navn, han som skapte himmel og jord.» (Salme 124)

Vårt eneste håp - vår eneste hjelp

«Nå vet jeg ikke lenger hvor jeg skal henvende meg for å få den hjelpen jeg trenger». Har denne følelsen noen gang sneket seg inn i ditt hjerte? Har du følt det slik at det ikke fantes noen hjelp for akkurat det problemet som du slet med? Når satan neste gang får deg til å føle det slik, kan du fortrøstningsfullt si: «Vi har vår hjelp i Herrens navn».

Israels barn hadde møtt mange vanskeligheter og mange mektige fiender. Salmisten sammenligner dem med ville dyr som står klar til å sluke israelittene, med vannflommen som er i ferd med å skylle over dem, og med et rep som strammer til rundt byttet. Han bekjenner: Hadde ikke Herren vært med oss, ville det vært ute med oss. Vi var fortapt, hjelpeløst fortapt, men Herren reddet oss. Ja, «vi har vår hjelp i Herrens navn, han som skapte himmel og jord.»

Herren er vårt eneste håpet, den eneste redningen vi har. Når du føler at åndelige fiender, djevelen, verden og ditt eget kjød vil sluke deg; når du føler flodbølger av tvil og usikkerhet skylle over deg og vantroen gripe tak i deg, husk da at «vi har vår hjelp i Herrens navn».

Hvis du i tillegg begynner å lure på om han virkelig kan hjelpe deg, så tenk at han var i stand til å skape både himmel og jord. Alt er mulig for ham. Det fins ikke ett eneste problem som er så stort at han ikke kan løse det for deg, heller ingen fiende så sterk at ikke Herren klarer å vinne over ham. Ikke engang satan, den største av alle fiender, er for sterk for ham. Kristus har overvunnet djevelen og verden, og han vil også hjelpe deg å overvinne kjødelige fristelser .

Derfor har en kristen egentlig aldri grunn til å tvile og gi seg over. Tvertimot, når vår pastor hver søndag i kirken påminner oss om at «vi har vår hjelp i Herrens navn», vil vi i tro og tillit svare: «Han som skapte himmel og jord.»

Hvem er vi?  Hva skjer?  Hvor finner du oss? Våre søsterkirker  Lesestoff
  Ukens andakt  Prekener  Foredrag