"Herren har sendt meg... for at jeg skal rope ut et nådens år for Herren, en dag med gjengjeld og straff fra vår Gud; jeg skal trøste alle som sørger, og gi de sørgende i Sion hodepynt i stedet for aske, gledesolje for sørgedrakt og lovsang i steden for motløshet." (Jes.61,2-3)

Han som styrker oss

«Jeg vil alltid prise Herren.» (Salme 34,2) Ville du også prise Herren på denne måten helt uten å stille betingelser? Vil du alltid kunne si det? Takker du Herren selv om du har dårlig helse, når du står midt oppi store økonomiske vansker eller har problemer i familien? Det er nesten utrolig at et fornuftig menneske kan komme med et slikt utsagn.

Likevel var det nettopp dette David gjorde, og han var ikke fremmed for problemer. Ikke bare fikk han filisterne etter seg fordi han hadde drept Goliat, han måtte også kjempe mot kong Saul og hans misunnelse og hat. Ved flere anledninger prøvde kong Saul å drepe ham. Saul forfulgte ham nådeløst, så David aldri hadde fred. David mistet også flere barn - én som nyfødt og de andre som voksne.

Fristelser og synd var heller ikke fremmed for David. Han falt i synder som stolthet, ekteskapsbrudd, løgn og mord, bare for å nevne noen få. Les Første og Andre Samuelsbok hvis du er interessert i flere detaljer om denne hellige, og samtidig syndefulle, kongen i Israel.

Hvordan var det mulig for ham å si «Jeg vil alltid prise Herren» når han levde under slike forhold? Hvordan klarte David å gå fra synd og sorg til storhet og seier? Svaret finner vi i ukens tekst som fremhever at det er Jesus som gir oss kraft. Vend deg til Jesus når du føler deg svak, hjelpeløs og trengende. Vi finner ikke styrke i oss selv, heller ikke i verden rundt oss, men i Jesus Kristus. Vi sørger over synden vår og over skyld og feil vi har begått. Jesus tilgir oss synden, tar bort straffen og retter opp feilene våre. Så gjør han oss i stand til å mestre både livet, døden og evigheten.

David forholdt seg veldig realistisk til sin tro. I Salme 34,19-20 skrev han: «Herren er nær hos dem som har et nedbrutt hjerte, og han frelser dem som har en knust ånd. Mye vondt må den rettskafne lide, men Herren frir ham ut av alt.» Tro på Jesus, din krafts kilde og fryd deg i ham!

Jesus, takk for at du har gitt meg troen. Takk også for at du gir meg styrke til å takle livet mitt. Amen.

Hvem er vi?  Hva skjer?  Hvor finner du oss? Våre søsterkirker  Lesestoff  
Til oppbyggelse
  Ukens andakt  Prekener  Foredrag