«Da min sjel var kraftløs, kom jeg Herren i hu.» (Jona 2,8)

Kan helter bli motløse og gi opp?

Heltene gir aldri opp! Jo mer utmattet de blir, desto mer klarer de å presse fram av nye krefter. Når sjelen og sinnet bestemmer, må kroppen lystre. Prøv å se for deg løperen som kjemper de siste rundene for å ta gull, eller bonden som skynder seg å få høyet i hus før uværet setter inn. Akkurat som helten må de stå på for fullt.

Jona var i ferd med å gi opp, og det så mørkt ut. Sjøvannet stod rundt ham på alle kanter og det kom stadig nærmere. Det kunne se ut som døden sirklet ham inn for hvert åndedrag han tok, og etter som tiden tikket forsvant håpet om å bli reddet. Han var nede i en bølgedal, og hjerte og sinn var på nippet til å gi opp. Det føltes i tillegg ekstra tungt fordi han innså at det var hans egen skyld at han var havnet i denne situasjonen.

Likevel gav ikke Jona helt opp. Han fattet nytt håp og fikk nye krefter. Dette skjedde ikke slik at han plutselig kom til å tenke på en egen, iboende kraft, som han var i besittelse av. «Jeg kom Herren i hu», forteller Jona oss. Troen på Herren fylte hjertet hans og påminnet ham om en styrke utenfor seg selv. Midt oppi dette dilemmaet fantes et sted der han kunne vente seg hjelp til å holde det gående. Dette ble virkelig en kilde som satte nytt mot i ham og gav ny energi. Troen forhindret ham i å overgi seg til fortvilelse.

Tenk på Herren! Dette er en god og helsebringende oppmuntring for oss når vi holder på å miste motet. Alle mennesker får iblant en følelse av å komme til kort, og midt i frustrasjonen er det lett å si: «dette klarer jeg ikke». Det kan være tider når vi er i fare. Noen ganger er kroppen utmattet av trøtthet. Andre ganger fester bekymringene grepet om oss. Det kan være synden som tynger oss ned. Tenk på Herren! De syndene har han betalt for. Han har båret belastningene våre i stedet for oss. Vår Herre Jesus inviterer oss på en velsignet måte idet han sier: «Kast på Herren det som tynger deg, han vil sørge for deg.» (Salme 55,23).

Tenk på Herren! Når vi føler oss som svakest enten til kropp eller sjel, styrker han oss på beste måte. Selv om vårt ytre menneske, kroppen vår, svekkes av livets strev og av elde, gir vi ikke opp, for «vårt indre menneske blir fornyet dag for dag.» (2.Kor.4,16) Det får næring og styrkes av Guds Ord. Tenk på Herren, og gi ikke opp!

Herre, minn meg om å søke hjelp hos deg når jeg føler meg svak. Amen.

Hvem er vi?  Hva skjer?  Hvor finner du oss? Våre søsterkirker  Lesestoff  
Til oppbyggelse
  Ukens andakt  Prekener  Foredrag