KELK
Den konfesjonelle
evangelisk-lutherske
konferanse

Den lutherske bekjennelseskirke er medlem av Den konfesjonelle evangelisk-lutherske konferanse (KELK) som er en sammenslutning av lutherske bekjennelseskirker over hele verden.

KELK ble stiftet ved det konstituerende møtet i Oberwesel, Tyskland, 27-29 april 1993. Deretter er det arrangert verdenskonferanser i

Puerto Rico (1996)
Winter Haven, Florida, USA (1999)
Kungälv, Sverige (2002)
Narita, Japan (2005)
Kiev, Ukraina (2008)
New Ulm, Minnesota, USA (2011)

Den neste konferansen for alle KELKs medlemskirker skal etter planen holdes i Lima, Peru 30. mai - 2. juni 2014.

Den europeiske regionen av KELK har hatt møter i

Plzen, Tsjekkia (1994)
Uppsala, Sverige (1995)
Zwickau, Tyskland (1997)
Kiev, Ukraina (1998)
Sofia, Bulgaria (2000)
Riga, Latvia (2001)
Plzen, Tsjekkia (2003)
Zwickau-Planitz, Tyskland (2004)
Stavanger, Norge (2006)
Plzen, Tsjekkia (2007)
Riga, Latvia (2009)
Nerchau, Tyskland (2010)
Porto, Portugal (2012)
Sofia, Bulgaria (2013)

Det neste møtet i KELK-Europa blir holdt i Ljungby, Sverige, i 2015..

KELK "bekjenner seg til de kanoniske bøkene i Det gamle og Det nye testamentet som det verbalinspirerte og ufeilbare Guds Ord, og vil underordne seg dette Guds Ord som den eneste ufeilbare regel og autoritet i alle saker som angår lære, tro og liv" (KELKs konstitusjon, artikkel II,1).

KELK "bekjenner seg også til den evangelisk-lutherske kirkens bekjennelsesskrifter slik de er samlet i Konkordieboken av 1580, ikke i den grad, men fordi de er en korrekt utlegning av Guds Ords rene lære" (KELKs konstitusjon, artikkel II,2).

Hensikten med KELK er:

1. Å uttrykke den åndelige enheten og enheten i tro og bekjennelse som binder medlemmene i konferansen sammen.
  2. Å være et forum for medlemmenes gjensidige oppmuntring, åndelige vekst og styrke i tro og bekjennelse.
  3. Å fremme og styrke den eksisterende enheten i bibelsk lære og praksis mellom medlemmene og forsøke å fjerne alt det som kan true med å forstyrre og ødelegge denne enhet.
  4. Å oppmuntre medlemmene i konferansen til å dele sin lutherske arv, som består i det rene og uforandrede Jesu Kristi evangelium, med alle dem som ennå ikke kjenner Jesus Kristus og tror på ham som sin Frelser.
  5. Å gi et klart, fast og forenet vitnesbyrd til verden om alt det Bibelen, det verbalinspirerte, ufeilbare og autoritative Guds Ord, lærer.
  6. Å oppmuntre til og støtte opp under utarbeidelse og utgivelse av klare Skrift-baserte bekjennelsesdokumenter som tar opp saker som kirken fra tid til annen konfronteres med. Dette gjelder saker som både er behandlet i den evangelisk-lutherske kirkens bekjennelsesskrifter slik de er samlet i Konkordieboken av 1580, og som ikke er det.
    (fra KELKs konstitusjon, artikkel III).

KELK består for øyeblikket av følgende 22 medlemskirker og 2 kirker som er assosiert medlem:

All Saints Lutheran Church, Nigeria
Bulgarian Lutheran Church, Bulgaria
Christ the King Lutheran Church, Nigeria
Concord Evangelical Lutheran Church, Russland
Confessional Evangelical Lutheran Church, Mexico
Confessional Lutheran Church, Latvia
Czech Evangelical Lutheran Church, Tsjekkia
Den lutherske bekjennelseskirke, Norge
East Seoul Canaan Church, Korea (assosiert medlem)
Evangelical Lutheran Confessional Church, Puerto Rico
Evangelical Lutheran Synod, USA