«Men de som venter på Herren, får ny kraft; de løfter vingene som ørnen, de løper og blir ikke utmattet, de går og blir ikke trette» (Jes 40,31).

Herren gir nye krefter

De problemene Israel møtte på Jesajas tid, er i stor grad de samme som møter oss i dag. Situasjonen over landegrensene var spent med stadig frykt for krigsutbrudd. Påvirkningen fra de hedenske religionene bekymret også Israel. I dag kompliserer økonomiske, sosiale, politiske og religiøse ulikheter situasjonen ytterligere, som det gjorde på Israels tid. 

På det personlige planet kommer også de daglige pliktene. Vi må prøve å holde oss friske og unngå å havne i probemer unødig. Det kreves følelsesmessig energi å ha et godt forhold til familie, naboer og arbeidskolleger. Vi kan fortsette å regne opp mange forskjellige, krevende livsoppgaver, og vi ender opp med alt det som skal til for å gjøre oss helt utslitte - eller dødstrette. Da er det ikke rart at mange mennesker deltar i helge-retreat for å hente nye krefter. Noen klarer å slappe av fra stresset gjennom sportsaktiviteter, andre tyr kanskje til alkohol eller annen rus.

Det er trist, men sant, at de fleste mennesker har en tendens til å lete etter hjelp mot alt stress på feil sted, og det er nettopp derfor stress er økende, og ikke minkende. Jesaja har en løsning på denne bekymringsfulle situasjonen. Han lover at de som venter på Herren, det vil si, de som tror at Gud har makt til å fri oss ut av alle slags vansker, skal bli velsignet med nye krefter. For å beskrive Guds hjelp bruker han et bilde fra naturen. På samme måte som ørnen uten anstrengelse sprer ut vingene og løftes opp i luftige høyder av luftstrømmene, slik vil også den troende bli løftet opp fra alle sine problemer, spesielt dem som har sin opprinnelse i synd. Den som stoler på Guds frelse i Kristus vil «løpe» gjennom livet uten å bli trett. Han vil gå gjennom livsløpet med alt dets ansvar og stress uten å bli utmattet.

Høres dette for godt ut til at det kan være sant? Ikke for den kristne som har lært av Paulus at «alt makter jeg i ham som gjør meg sterk.» Derfor er det også et privilegium og en glede for oss å gå i kirken for å tilbe vår Gud og Frelser, å synge om hans velsignelser og prise hans hellige navn. Så lytter vi oppmerksomt til evangeliet som forsikrer oss om at gjennom Kristus har Gud renset oss for all synd. Gjennom Kristus har vi vunnet over døden og fordømmelsen.

Ditt Ord min sjel velsigner,
Ditt Ord meg helse gir.
Ditt Ord meg freden bringer.
Ditt Ord fra nød meg frir.

Til andaktsarkivet      Til hovedside