Trang til Ordet

«Disse budene som jeg gir deg i dag, er ikke for vanskelige eller fjerne for deg» (5 Mos 30,8).

Det er ikke alltid så lett å skille klart mellom ønsker og behov. Vi kan gjerne ønske oss ting vi egentlig ikke trenger, som f.eks. eiendeler, rikdom og suksess. Samtidig kan vi ha behov for ting vi ikke ønsker oss, som f.eks. irettesettelse eller prøvelser. I løpet av livet vil behovene våre til ulike tider variere. Vi vet aldri hva dagen vil bringe, men vi lever hele tiden i full fortrøstning til at Herren vil sørge for alt det vi trenger. Dette gjør han i sin store visdom og fordi han har gitt oss så nådige løfter. Han er aldri langt borte fra oss i sitt Ord og aldri utenfor vår rekkevidde.

Hva trenger vi? Har helsen plutselig sviktet slik at vi ikke lenger kan leve som før og føler at mulighetene våre er begrensede? Salme 73,26 minner oss om at «om kropp og sjel forgår, er Gud for evig min klippe og min del». Tårner problemene seg opp, så all livsglede forsvinner? Jak 1,12 fastslår det på denne måten: «Salig er den som holder ut i fristelser. For når han har stått sin prøve, skal han få livets krone, som Gud har lovt dem som elsker ham.»

Er det muligens slik at vi har oss selv å takke for den elendigheten vi befinner oss i og at vi trenger å bli ført inn på rett vei? I Ordspråkene 28,13 minner Gud oss om at «den som skjuler sine synder, går det ikke vel; den som bekjenner sin synd og vender seg fra den, han finner barmhjertighet».

Bekymrer vi oss for framtiden? Har vi glemt budskapet i Rom 8,32: «Han som ikke sparte sin egen Sønn, men gav ham for oss alle, kan han gjøre noe annet enn å gi oss alle ting sammen med ham?» Ja, det er sant at «Herren er nær hos alle som kaller, hos alle som ærlig kaller på ham».

Som Guds barn skal vi ikke klage over ens lodd i livet. Heller ikke skal vi fortvile når vi trenger hjelp. Vi har en himmelsk Far som kjenner oss ved navn. Gjennom troen på Jesus Kristus er vi medlemmer i hans familie. Han våker over oss og gir oss det vi trenger. Han gir oss ikke alt vi ønsker oss, men som en klok far ser han hva som er til beste for oss. Samtidig lar han oss aldri være uten hjelp når det er noe vi virkelig trenger.

Vi står ikke alene. Vi er ikke i drift på et stormfylt hav. Tvert imot, vi er på vei mot den lyse, himmelske stranden der smerte, sorg og trang ikke lenger finnes. Her nede blir den stien vi går, opplyst av Guds faste og sikre Ord. Vend deg til Ordet for å finne veien gjennom alle prøvelser og fristelser.

Å, salig den Guds ord har hørt,
bevart det og til nytte ført!
Han daglig visdom lærte.
Fra lys til lys han vandre kan
og har i livets prøvestand
en salve for sitt hjerte
mot all sin nød og smerte.

Til andaktarkivet    Til hovedside