Vår Fars herlighet

Løft dine øyne og se deg om! De samler seg alle og kommer til deg. Dine sønner kommer langt bortefra, dine døtre blir båret på armen (Jes 60,4).

Hva gjør Gud med forholdene i verden i dag? Dette er spørsmål som ikke-kristne ofte stiller troende kristne. Det er sant at problemene her i denne verden av og til truer med å overmanne oss. Noen ganger virker det som Gud er så langt borte. Vi lever i en verden full av økonomisk og politisk uro. Men la verken dette faktum eller alskens dommedagsprofetier trykke oss ned og fylle hverdagen med fortvilelse.

Hva er det egentlig Gud gjør? La oss gi akt på profeten Jesajas ord: «Løft dine øyne og se deg om!» Ja, la oss løfte blikket og se på noe annet enn problemene våre. Hva skal vi fokusere på? Alle kriger og politiske kriser i verden? Den stadig økende kriminaliteten? En nært forestående miljøkrise? Nei! Profeten retter ikke vår oppmerksomhet mot det uføret som vi mennesker har stelt i stand her i verden. Vi finner ingen trøst der.

Profeten vil heller at vi fester blikket på det som skjer i Guds folk. Han vil at vi skal fokusere på alle dem som kommer til tro på ham som er verdens lys. Han vil at vi skal glede oss over alle de sjeler som Jesus har frelst med sitt blod.

Guds folk kalles for kirken. Hver søndag bekjenner vi dette i Den apostoliske trosbekjennelsen: «Jeg tror på én hellig, alminnelig kirke, de helliges samfunn». La oss tro i våre hjerter det vi bekjenner med våre munner.

Jesus er kommet, og ved Guds nåde tror vi at han er vår eneste Frelser. Vi er Guds sønner og døtre. La oss løfte blikket! La oss fokusere på alle de velsignelser vi har fått, både her i dette livet og for all evighet. Vi er ikke alene.

Hva er det Gud gjør? Mens verden skjelver i dødskamp på grunn av synden og frykter for undergangen, utfører Gud stillferdig sin plan og taler så stille og fredfullt om frelsen gjennom sitt evangelium. Daglig vokser det folket vi tilhører, de helliges samfunn. Og hvilket vidunderlig folk er vel ikke dette! Det har ingen grenser eller barrierer, verken når det gjelder kultur, rase eller nasjonalitet. Medlem av dette folk blir vi bare gjennom troen på Jesus Kristus som vår personlige Frelser.

La oss løfte blikket og se hva Gud gjør. Mennesker verden over får høre og tro evangeliet ved Guds nåde. Gud har ikke glemt oss! Hans rike vokser ved den Hellige Ånds makt dag for dag.

Herre, vi takker deg for den nåde du har vist oss og alle dine barn. Amen.

Til andaktarkivet    Til hovedside