BIBEL OG BEKJENNELSE - Organ for Den lutherske bekjennelseskirke

Redaksjonelt 3-2001
Ansvarlig redaktør: Egil Edvardsen

Nytt luthersk presteseminar i Skandinavia

Gjennom apostelen Paulus formaner Herren sin kirke: "Det du har hørt av meg i mange vitners nærvær, skal du overgi til pålitelige mennesker som er i stand til å undervise andre" (2 Tim 2,2). For å kunne oppfylle det høye og hellige oppdraget Kristus har gitt sin kirke på jorden å gjøre alle folkeslag til disipler ved å døpe dem og lære dem Kristi ord, har Den lutherske bekjennelseskirke og Stiftelsen Biblicum i Ljungby i lengre tid arbeidet med planer om å starte et fulltids presteseminar. Ved hjelp av dette presteseminaret håper vi å kunne rekruttere nye pastorer til bekjennelseskirker i hele Norden. Nå er planene kommet så langt at det forhåpentligvis allerede fra neste høst – 2002 – kan startes opp med teologisk undervisning i Ljungby.

Pastor John Vogt, som siden 1998 har vært bosatt i Sverige som Wisconsinsynodens utsending til Den lutherske bekjennelseskirke, har lagt ned et grundig forarbeid. Han har innhentet informasjon fra andre lutherske presteseminarer som tilhører kirker i Den konfesjonelle evangelisk-lutherske konferanse, (KELK). Han har fått råd og hjelp til å legge opp til et studieopplegg som baserer seg på at tilreisende professorer holder intensive kurser over 2-4 uker. Ikke minst fra våre amerikanske søsterkirker har vi fått signaler om at de er villige til å bidra med professorhjelp. Flere av LBKs nære søsterkirker, bl.a. Finland og Latvia, har vist sin interesse for å sende studenter til vårt nye seminar.

Undervisningen vil i første rekke skje på engelsk. Dette gjør det mulig også for studenter som ikke forstår skandinavisk språk å delta i undervisningen, og i tillegg er utvalget av dyktige og bibeltro professorer og lærere dermed mye større. Hensikten er å gi Guds kirke pastorer som vil forkynne Guds ord klart og rent og forvalte sakramentene etter Kristi innstiftelse. Selv om mesteparten av undervisningen vil skje på engelsk, vil hver student kunne få skrive oppgaver og eksamener på sitt eget morsmål. Seminaret vil være fast grunnet på den Hellige Skrift og de lutherske bekjennelsesskriftene som er samlet i Konkordieboken. Alle lærere bekjenner seg til en verbalinspirert og ufeilbar Bibel, og sentralt i undervisningen vil være den lutherske læren om Skriften alene, nåden alene og troen alene. Dette nye seminaret vil trekke en klar grense mot all den bibelkritikk og læreoppløsning som har infisert stort sett alle teologiske seminarer i hele Norden.

Ettersom hensikten med seminaret er å utdanne nye pastorer til tjeneste i KELKs medlemskirker, blir undervisningen fortrinnsvis beregnet på medlemmer av en kirke i KELK. Men også andre studenter som ennå ikke er medlem av en KELK-kirke, men som ønsker å få mer kunnskap om de bibelske sannheter og den lutherske læren, er velkommen til å delta i undervisningen.

Som alle sikkert forstår, medfører dette et stort økonomisk løft for Den lutherske bekjennelseskirken og Stiftelsen Biblicum. Stiftelsen Biblicum har lovet å stå for hovedkostnadene ved å innby professorer fra søsterkirker. Vi ber derfor alle som ser verdien av at det utdannes pastorer som er vel grunnet i de bibelske sannheter og som innser hvor viktig det er at det stadig rekrutteres nye trofaste arbeidere i Guds rike, om støtte til våre planer. Det behøves både økonomiske midler og mye forbønn og oppmuntring i tiden som kommer.

En informasjonsbrosjyre som bl.a. inneholder detaljert studieplan, er under utarbeidelse. Både denne brosjyren og annen informasjon kan den som er interessert i det nye lutherske seminaret, få ved henvendelse til det nye seminarets koordinator, pastor John Vogt, tlf 0046-31-457539, e-mail: johnvogt@swipnet.se eller ved henvendelse til Bibel og Bekjennelses redaksjon.

Egil Edvardsen

STØTT DET NYE LUTHERSKE SEMINARET!
Hjelp oss å utdanne nye trofaste pastorer og tjenere i Guds rike!

Send din gave til Den lutherske bekjennelseskirke,
Solåsveien 20, 4330 Ålgård. Giro 0530 3227220.

Eller til Stiftelsen Biblicum,
c/o Eliasson, Ugglansryd, S-341 76 Ryssby, Sverige. Norsk giro 7877 0815400.

Bibel og Bekjennelse      Til hovedside