«Fra nå av velsignet Herren Job enda mer enn før.» (Job 42,12)

Mørke skyer på himmelveien

Lufta er aldri så frisk og velduftende som etter stormen. Den er avkjølt, atmosfæren klar og sola stråler. Dette er sant også på det åndelige området. Når våre åndelige «stormer» letter, føles det ofte som om alt er bedre enn noen gang før. Sykdom, økonomiske problemer eller åndelig depresjon gjør oss ofte fortvilet, men når livet letter igjen, gir Herren oss enda rikere velsignelser enn før, slik som han gjorde med Job.

Når Gud for en tid gjemmer sitt ansikt bak lidelsens mørke skyer, lar han deretter på ny sitt kjærlige solskinn flomme inn over oss, og vissheten om Guds godhet overvelder oss. Det mennesket som var tynget av en lammende synd og skyldfølelse, innser plutselig hvilken dyp sannhet det er at «der synden var stor, var nåden enda større.»

Jobs lidelser tok slutt. En gang i tiden var Job den største mannen i Østen. I teksten ser vi at Herren velsignet ham og gav ham dobbelt så mye som han først hadde hatt. Job forstod at Herren ikke hadde forkastet ham for alltid, men i stedet renset ham slik fint gull renses, så troen hans til slutt skulle skinne klarere enn hva den gjorde i begynnelsen.

Våre prøvelser og lidelser skal også en gang ta slutt, og alle kristne kan fortrøstningsfullt si: «Selv om jeg går i dødsskyggens dal, frykter jeg ikke for noe vondt. For du er med meg. Din kjepp og din stav, de trøster meg.» Den veien Herren leder oss, er uansett veien til himmelen. Job, Noah, Abraham, Jakob, Josef, Moses og David måtte alle gjennomgå tunge prøvelsestider, men ved Herrens hjelp fikk de alle oppleve gode dager etterpå. Vi kan se tilbake på tidligere problem i våre liv og må bekjenne at Herren har fridd oss ut fra dem alle.

Til slutt, etter at alle prøvelsene her i livet er over, skal vår tro, likesom Jobs tro, seire ved den Hellige Ånd. I Guds Ord har vi dette sikre løftet: «Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som før var, er borte» (Åp.21,4).

Ja, det er sikkert og visst at vår ende skal også bli større enn alt vi har opplevd til nå. «Dere har hørt om Jobs utholdenhet og har sett hvordan Herren lot det gå ham til slutt» (Jak.5,11). Følg så Jobs eksempel og vær tålmodig midt i problemene, og du skal rikelig velsignes.

Herre, fri oss fra det onde og ta oss til slutt inn i den evige gleden i himmelen.

Til andaktsarkivet      Til hovedside