«For Herren støter ikke bort for alle tider. Volder han sorg og plage, forbarmer han seg i sin store troskap.» (Klag 3,31-33)

Under Guds prøvelse

«Hvor lenge skal disse lidelsene vare?» Dette er et spørsmål som mang en kristen har stilt seg under tunge prøvelser. Likevel vet vi at lidelsene kan tjene som kilde til noe godt. Skriften gjentar og poengterer dette ofte. Bibelen er full av trøstende bibelvers som ofte blir ekstra kjære for dem som må smake Guds tuktende ris. 

Job, som måtte gjennomgå mer sorg og lidelse enn noen andre, ble trøstet ved vissheten om at når Gud vel hadde prøvet ham, skulle han bli som gull (Job 23,10). Apostelen Paulus fikk også erfare mye motgang, men han oppmuntrer oss til å «prise oss lykkelige også over våre trengsler» for «trengslene gir utholdenhet, utholdenheten gir et prøvet sinn, og det prøvede sinn får håp» (Rom 5,3-4). 

La derfor Herren få bestemme i alle ting! Hans time er alltid den rette og den beste, enten han skjenker oss gledens eller sorgens velsignelser. Salmisten skriver: «Fra dypet roper jeg til deg, Herre. Herre, hør min røst! Vend øret til og lytt når jeg trygler og ber. Hvis du vil gjemme på syndeskyld, Herre, hvem kan da bli stående? Men hos deg er tilgivelsen; derfor må vi frykte deg. Jeg venter, ja håper på Herren, jeg venter på hans ord. Jeg stunder etter Herren mer enn vaktmenn etter morgenen, vaktmenn etter morgenen. Vent på Herren, Israel! For hos ham er miskunn, hos ham er full forløsning. Herren vil forløse Israel fra alle deres synder» (Salme 130).

Når vi tenker på «at Herren vil ha medlidenhet med oss etter sin store nåde», kan vi også inkludere de mange jordiske velsignelsene vi syndere får fra ham i denne syndige verden. Vi fester vårt blikk på den medlidende Kristus som skjenker evige velsignelser til dem som holdes nede av synd og skyld - for han tatt bort vår synd og skyld og årsaken til all lidelse. Gjennom ham har vi overvunnet synden, døden, Satan og helvete.

Når vi, gjennom dagens tema, blir minnet om at Guds tid er den beste, hvordan kan vi da glemme den beste «tid» av alle, «tidens fylde», da Gud sendte sin Sønn for å frelse verden! Guds Sønns frelsesverk gjør det lett å utholde prøvelsene her i verden, for vi ser framover i fast tro på himmelens uendelige velsignelser!

Til deg, vår Gud og Frelser, gir vi all pris og ære!

 

Til andaktsarkivet      Til hovedside