«Da falt Abraham på sitt ansikt og lo, og han sa i sitt hjerte: Skulle en som er hundre år gammel, få barn? Og Sara, som er nitti år gammel, skulle hun føde?» (1 Mos 17,17) «Sara... fødte en sønn... til fastsatt tid som Gud hadde talt til ham om... Da sa Sara: Gud har gjort det så jeg må le! Alle som hører dette vil le med meg». (1 Mos 21,2.6)

Fred for urolige hjerter

Akkurat slik som Sara og Abraham frydet seg av glede og lykke, får også vi glede oss over at Guds løfter er sikre og at de gjelder nettopp oss. Vi fryder oss når vi endelig begynner å forstå at selv i tvilens stund og og da vi hadde det vondt, var Gud med oss, både for å ta seg av ting for oss, og for at alt skulle tjene til det gode for oss.

Denne glede og latter er gjenklangen fra en tro som nylig er blitt oppbygget gjennom Guds gjentatte løfter og ved at disse løftene har gått i oppfyllelse. Abraham begynte å glede seg over Guds løfte allerede før det ble oppfylt, mens Sara først for alvor gledet seg da hun fikk erfare hvordan Gud visselig holdt det han hadde lovet.

Vi kan også få «le med Sara». Når vi forstår at denne historien skal hjelpe oss å falle til ro når vi begynner å tvile. Det kan få oss til å tenke på dette ordet: Når Gud var trofast mot det løftet han hadde gitt Abraham og Sara, vil han ikke da også være trofast mot de løftene han har gitt oss i sitt ord?

Her gjorde Gud et stort under for å holde løftet sitt om å sende en frelser. Han hadde lovet at verdens Frelser skulle komme fra Abrahams og Isaks ætt. Dersom Isak ikke var blitt født, hadde ættelinja endt her, og med den også Frelserløftet. Hvis det måtte et under til for å gi dette viktige barnet til disse to gamle menneskene, ville Gud sørge for det.

Dersom det 2000 år senere måtte et under til for at Jesus skulle bli født av en jomfru, ja, så ville Gud gjøre enda et under. Hvis det endatil ble nødvendig for Gud å forlate himmelen og komme til jorda for å frelse menneskeheten, så var det dette Gud ville gjøre. Og det var nettopp det han gjorde, og Jesus, som også er Gud, kom til jorda for å frelse oss.

Jesus er grunnen til at vi kan fryde oss og synge av glede. Jesus er også grunnen til at frykten for døden og helvetet er byttet ut med glede og håp. Gud lot ikke noe hindre ham i å bringe Frelseren inn i verden. Gled dere over Frelseren! Han vil at den troens glede og latter skal finnes i hjemmene våre.

Jeg vil glede meg storlig i Herren, min sjel skal fryde seg i min Gud, for han har kledt meg i frelsens kledning, han har dekket meg med sin kappe av rettferdighet. Amen.

Til andaktsarkivet      Til hovedside