«De ropte til deg og ble berget, de stolte på deg og ble ikke skuffet.» 
(Salme 22,6)

Hvor er nå din Gud?

Skuffelser, fiaskoer og tragedier gjør livet hardt og krevende. Livet kan ofte føles fylt med bitterhet. Er det nå så sikkert at Gud bryr seg når det er så vanskelig å leve? «Hvor er nå din Gud?» sier de vantro når de troende møter sorg og motgang.

Noen ganger virker det som om prøvelser og problemer kommer ramlende inn fra alle kanter og gjør livet vanskelig, og vi møter den ene skuffelsen etter den andre. Til og med vårt kristne syndige hjerte kan være engstelig og spørre: «Hvor er Gud? Har han glemt meg?»

Når den troende står ved et lite barns dødsleie, og senere ved graven, strømmer tankene på. Kan det være sant at Gud elsker meg? Når en kristen mister det ene ankerfestet etter det andre, spør han: Har Gud vendt seg bort fra meg?

Se på all elendighet, ensomhet, nød, sorg og ødeleggelse som fins i verden! Og av og til ser det ut som den kristne får dobbelt opp av alt dette. Har Gud omsorg for meg? Er han virkelig min Gud?

«Hvor er din Gud?» Der henger han på Golgatas kors! Han dør av omsorg for oss. Der ofret Jesus sitt eget blod fordi han elsker oss og vil at vi skal berges fra fortapelsen. Når Gud ikke sparte sin egen Sønn, men lot ham gå i døden for at vi skal få arve det evige livet, blir det dermed også virkelig sant at han har omsorg for oss mens vi ennå er her i verden. Han vil ikke overgi oss slik at vi blir stående hjelpeløse og uten håp. Guds evige armer omslutter oss for alltid. De griper oss og holder oss oppe.

Når rett skal være rett, fortjener vi egentlig ikke noe godt fra Gud. Vi bekjenner i gudstjenesten at vi fortjener ingenting annet enn straff. Likevel benåder han oss fullt og helt gjennom Kristus. Jesu blod skjuler selv de verste handlinger. I den korsfestede Jesus finner vi fred, håp og glede. Gud vil verken anklage oss eller stenge døra for oss, men i stedet berger han til slutt sjelene våre fra døden og helvetet.

Derfor kan vi glede oss hver dag over at vår Gud vil holde oss oppe. Vi snubler ikke avsted uten mål og mening. Nei, Gud fører oss den veien han vet er den beste for oss. Så kan vi sove trygt hver natt under hans vingers skygge. Herren er den som både vokter kroppen og elsker sjelen vår. I tillegg styrer han hele universet. Vi kommer aldri til å bli skuffet for at vi har satt vår lit til ham.

Kjæreste Frelser, lær meg å sette pris på ditt offer på korset. Ta bort alle opprørstanker og all misnøye fra hjertet mitt og hjelp meg å bekjenne at du er klokere enn meg. Vær meg nær og gi meg sjelefred når jeg står oppi problemer. Hjelp meg å fatte og forstå at du elsker meg med en evig kjærlighet. Amen.

Til andaktsarkivet