"Så skal han styrke deres hjerter, og dere skal stå uklanderlige i hellighet for vår Gud og Far når vår Herre Jesus kommer med alle sine hellige" (1 Tess 3,13).

Gud har gjort oss klar

Siste uken før jul er vel den mest hektiske av alle ukene i året. Nå må alt det vi ikke har fått tid til å gjøre tidligere, gjøres unna. De siste julekortene må skrives, de siste julepresangene må kjøpes, de siste matvarene må handles inn, resten av julepynten må henges opp, juletreet må pyntes. Og det er helt sikkert en mengde andre ting som må gjøres før vi er helt klar. Vil vi rekke alt før julen ringes inn? Eller har vi for mye å gjøre før vi er klar til å feire jul?

Hvilken trøst å vite at vi ikke har "for mye å gjøre" når det gjelder vår frelse! Selv om vi i adventstiden har konsentrert oss om de åndelige forberedelser vi kan gjøre slik at vi er klar når Jesus kommer tilbake, er det sikkert og visst at vi ikke "av egen fornuft eller kraft kan tro på Jesus Kristus eller komme til ham." Gud, den Hellige Ånd, bruker kraften i evangeliet til å skape troen i våre hjerter. Han gjorde det allerede da vi ble døpt, og han gjør det på ny i døde hjerter som får høre evangeliet om Frelseren som er født. Uansett er det alltid Gud alene som har æren for vår frelse.

Det var vår Gud og Far som sendte Herren Jesus, sin kjære Sønn, til jorden for å bli født i en fattig stall i Betlehem. Gud vår Far sendte sin Sønn for å bli født av en jomfru og for å bli "født under loven, for at han skulle kjøpe dem fri som stod under loven, så vi kunne få barnekår" (Gal 4,4-5). Gud gjorde alle de nødvendige forberedelsene for at vi skulle få komme hjem til himmelen fordi han så hvor hjelpeløse vi var i å gjøre noe selv. Gud erklærte oss "uklanderlige i hellighet" fordi Jesus holdt Guds lov uklanderlig i vårt sted og fordi Jesus utøste sitt hellige blod for å dekke over våre synder.

Så det er Gud alene som gjør oss klar til Jesu komme. Han alene har æren for vår frelse. Han alene har æren for at vi får feire jul nok en gang. Han alene har æren for at vi en gang skal få feire en evig gledesfest i himmelen. Fordi han har gjort oss rene i Kristi blod, står vi som "uklanderlige i hellighet".

Er du ikke helt klar til jul? Vil du ikke greie å bli helt klar til julaften førstkommende søndag? Det gjør ikke så farlig. Gud har gjort deg klar til å møte ham den dagen Jesus kommer. Og det er det viktigste.

Kom snart, Herre Jesus! Vi er klar! Halleluja. Amen. 

Til andaktsarkivet      Til hovedside