"Vi ber inderlig natt og dag..." (1 Tess 3,10).

Har du levert ønskelisten?

I disse ukene før jul sender barn over hele verden sirlig forfattede brever til Nordpolen. Brevene inneholder ønskelister til julenissen. På listene er det nok både Barbie-dukker og Play Station. 

Barna er ikke de eneste som kommer med ønsker i adventstiden. I alle land vil mennesker låne en strofe fra engelens julepreken og drømme om "fred på jorden". Men dette skrøpelige håpet om verdensfred vil ganske snart bli til skamme når de på ny skrur på TV eller radio eller slår opp i den ferskeste avisen. Nok en gang kan de bare konstatere at det er "krig og rykter om krig" som dominerer nyhetsbildet.

I denne tiden hvor barn og voksne framfører sine ønsker, kan vi lære noe av apostelen Paulus. Han viser oss den beste måten å fremføre våre hjerters ønsker og sette dem opp på en ønskeliste som ikke bare ender på et eller annet postkontor. Paulus oppfordrer oss til å be!

Be slik som Paulus gjorde! "Natt og dag" brakte han sine bønner fram for den allmektige Guds nådetrone. Han gjorde det i Jesu Kristi navn - i hans navn som selv hadde sagt: "Hvis dere ber Faderen om noe, skal han gi dere det i mitt navn" (Joh 16,23). Paulus ba i visshet om at Frelserens verk var fullkomment på alle måter. Paulus visste at Jesus hadde åpnet en vei like inn til Guds hjerte. Paulus visste også at han for Jesu skyld var tilgitt og fri fra synd og dom. For Jesu skyld var han Guds kjære barn, og Gud var hans gode og nådige Far som han kunne be om hva han ville. 

Med andre ord, Paulus visste at han hadde en Gud-gitt rett til å be "natt og dag". Bønnene hans ville aldri være ubeleilige for hans himmelske Far. Han ville aldri sove eller være på ferie, eller være for opptatt til å høre og svare Paulus´ bønner.

"Vi ber inderlig natt og dag..." Paulus regnet bønnen som et dyrekjøpt privilegium som en nådig og kjærlighetsrik Fader gir sine barn. Paulus betraktet bønnen som så viktig at han oppfordret tessalonikerne til å be "natt og dag" - ja, til å be uten stans (1 Tess 5,17).

I denne "ønsketiden" gjør vi vel i å levere våre ønskelister til ham som virkelig kan oppfylle våre ønsker. La oss be for oss selv, at vi må være klar til å møte Jesus når han kommer. La oss be om fred, ikke bare mellom nasjonene, men også mellom vår hellige Gud og fortapte syndere. Be for de fortapte, at de må finne veien til det evige livet. Fortsett å be lenge etter at julens mange ønskelister er kastet og glemt!

Herre Jesus, hjelp meg til å be både natt og dag om tilgivelsens gave og om den evige fred som du alene kan bringe. Amen.

 

Til andaktsarkivet      Til hovedside