"Så skal han styrke deres hjerter, og dere skal stå uklanderlige i hellighet for vår Gud og Far når vår Herre Jesus kommer med alle sine hellige" (1 Tess 3,13).

Er vi klar til hans komme ?

Klar ? Tuller du? Enda er det nesten en måned til jul! Jeg har enda ikke begynt på julehandelen, og jeg har en mengde julepost jeg skal skrive. Ikke har jeg funnet fram julepynten heller. Og barna holder på med forberedelser til diverse juleavslutninger. Så er det alle juleselskapene som skal forberedes. I år skal vi ha hele familien på julemiddag. Så må vi kjøpe juletre og sjekke at juletrelysene virker. Nei, jeg er definitivt ikke klar til jul ennå, og det er spørs om jeg overhode vil bli helt klar med alt til den 24.!

Kanskje det ikke var så lurt å spørre om vi var klar til Kristi komme. Å bli klar til jul er jo litt av en jobb!

Men hvem har sagt at jeg spurte om jul? Jeg spurte bare: "Er vi klar til hans komme nå?" Spørsmålet er naturlig nok, for denne søndagen begynner vi en ny adventstid, og advent betyr "komme".

Vanligvis betrakter vi bare advent som den store nedtellingen til nok en julefeiring. Men advent har en mye videre hensikt enn som så. Advent er tiden da vi skal forberede oss for Kristi siste komme. Er vi klar til det ? Er vi klar til den dag da vi skal stå for Jesus på den siste dommen? Og om vi ikke skal få oppleve den spesielle dagen før vi dør, er vi da klar til å møte vår siste dag? Den kan komme når som helst. Vi har ingen garantier for at vi skal få enda en dag. Er vi, er du, er jeg, klar nå?

Det var Paulus høyeste ønske for sine kjære venner i Tessalonika at de skulle være klar til Kristi siste komme. Dag og natt ba han om at de skulle "stå uklanderlige i hellighet for vår Gud og Far når vår Herre Jesus kommer med alle sine hellige". Paulus ønsket inderlige at alle de kristne i Tessalonika skulle nå fram til himmelen. Det samme ønsker han for oss.

Men hvordan kan vi stå "uklanderlige i hellighet" for den allmektige Gud som til og med kjenner alle våre hemmelige tanker? Det er vel umulig, er det ikke? Hvem av oss kan komme oss gjennom bare en eneste hektisk dag i førjulstiden uten snev av irritasjon, frustrasjon eller bekymring? Hvem av oss kan stå uklanderlige i hellighet?

Det er nettopp derfor Herren Jesus kom den første gangen til Betlehem. Han kom for å gjøre opp for våre synder slik at vi ved troen på ham kan stå "uklanderlige i hellighet" i Gud, vår Fars, øyne. Han kom for å gjøre oss klar, her og nå, for hans komme.

Herre Jesus, jeg takker deg for at du ved din lidelse og død har gjort meg klar til å møte deg når du kommer. Amen.

 

Til andaktsarkivet      Til hovedside