-

Takk Gud for prøvelsene

«Derfor kan dere juble av glede, selv om dere nå en kort tid må ha det vondt i mange slags prøvelser, om så skal være. Slik blir troen deres prøvet. Selv forgjengelig gull blir prøvet i ild; troen, som er mye mer verd, må også prøves, så den kan bli til pris og herlighet og ære for dere når Jesus Kristus åpenbarer seg» (1 Pet 1,6-7).

En test innebærer trykk eller press. Enten det nå er en maskin, et bygningsmateriale, bærebjelker eller mennesker som blir testet, er metoden den samme. Gjenstanden som skal testes ut, blir utsatt for en form for trykk, press eller spenning. Ved å ta bort spenningen, eller presset, ville ikke testen lenger være reell. Å gi en prøve som er beregnet på tredjeklassinger i barneskolen, til elever på videregående skole ville f.eks. gi et helt feil inntrykk.

Hensikten med all testing er også den samme. Den går ut på å oppdage eventuelle svakheter slik at de kan korrigeres og produktet (hvilket produkt det nå enn er snakk om) forbedres. Dersom gjenstanden består prøven, har den vist seg å være genuin, ekte vare. Den er egnet til sitt bruk.

Nå forstår vi hvorfor apostelen Paulus framhever prøvelser i den kristnes liv. De tjener alle som viktige tester for troen vår, og siden det er Gud selv som står bak dem, gir de også fremragende resultater.

Peter sier her at selv om vi nå en kort tid må ha det vondt i mange slags prøvelser, kan vi likevel juble av glede over den evige arven som er vår. Noen ganger må vi bære korset fordi vi bekjenner oss til Kristus. Andre ganger kan prøvelsen være å miste noen av våre kjære eller noe vi eier. Ikke sjelden blir vi prøvet ved fysisk smerte og svakhet, eller ved skuffelser og andre slags problemer.

Ja, det kan sannelig være vanskelig, og det gjør oss sørgmodige, men send likevel en takk til Gud når du blir prøvet! Det er nemlig din nådige Gud selv som prøver troen din. Han er med på selve testen. Han legger på et trykk for å avsløre og korrigere eventuelle svakheter. Dersom han fører deg inn i anfektelsens ild, gjør han ikke dette for å skade deg, men for å lutre, rense, herde og styrke troen din.

Luther sier det slik: «Én kristen som har gjennomgått prøvelser, er mer verd enn hundre som ikke er prøvet – for Guds velsignelser vokser gjennom prøvelsene … Når troen prøves på denne måten, kommer alt som bare er skum og falskhet, til kort og må vike. Når så Kristus kommer tilbake, skal vi få en himmelsk belønning.»

Det er stort å leve, selv om du må gå gjennom mange prøvelser. Din kjærlige Far renser nemlig troen din og viser deg hvor sterk den er. Han foredler og styrker troen til beste for ditt evige vel. Derfor kan du virkelig takke Gud og fortsatt være lykkelig selv når du må gjennomgå prøvelser.

Herre Jesus, hjelp meg slik at jeg kan glede meg også i prøvelsens stund. Styrk og korriger troen min for hver ny test du gir meg. Amen.