-

Sann glede både her i livet og i himmelen

«For Herren kjenner de rettferdiges vei, men de ugudeliges vei fører til undergang.»
(Salme 1,6)

Gled deg, kjære medkristen! Gud kjenner deg! Han kjenner den rettferdiges vei. Gud har klargjort veien for oss. Han kalte oss ved sitt evangelium, deretter gav Den Hellige Ånd oss troen og Åndens gaver. «For vi er Hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle gå inn i dem» (Ef 2,10). Hvor klart peker vel ikke Jesus på dette beviset på Guds gjerning i de rettferdiges liv. Han viser at de vandret troens vei og utførte de gode gjerningene som var lagt ferdige for dem.

Gled deg, selv om det av og til kan føles som om Gud ikke vet hvordan du egentlig har det. Vi er virkelig privilegerte som kan be og legge alle ting fram for ham. Fortell ham hva det er som plager deg og hva det er du trenger! Det var nettopp det Marta og Maria gjorde da broren deres ble syk. De fortalte alt til Jesus: «Han du elsker er syk.» De følte at dersom de bare fikk lagt problemet sitt fram for Jesus, så ville han handle til beste for dem. Derfor overlot de alt til Herren. Gled deg derfor, selv om det kan virke som den rettferdiges vei er både steinete og ufremkommelig. Gud selv kjenner den veien som han leder oss på. Han har til og med talt hvert eneste hårstrå på hodet ditt, og du mister ikke ett av dem uten at han vet om det. Så godt kjenner han oss, og så mye bryr han seg om oss!

Gled deg! Gud forvisser deg om at «alt tjener til det gode for dem som elsker Gud.» Han leder deg og innbyr deg til å sitte ved sin høyre hånd og arve det riket som er gjort ferdig for deg helt fra verdens grunnvoll ble lagt. Han skal gjøre deg til konge! Han skal hilse deg og si: «Her er palasset ditt; nå er alt gjort ferdig for deg.»

Er du blitt eldre og føler deg til tider alene og forlatt? Gled deg, likevel, for du er egentlig aldri helt alene! Han er med deg, og han kjenner deg så godt at han kaller deg ved navn. Når tiden er inne, ber han deg om å komme hjem til seg.

Er du tenåring og blir latterliggjort fordi du er kristen? Gled deg du også, for du står heller ikke alene; Jesus vet hvilket standpunkt du har og hva du bekjenner deg til. Han er med deg og vil føre deg fram så du skal seire til slutt.

Du som er langt hjemmefra, på skole eller i det militære. Føler du at verden går deg imot? Er fristelsene store? Gud har ikke glemt deg! Han vet nøyaktig hvordan du føler det. Hold deg til ham og tro på Ham, så kommer du til å forbli lykkelig for all evighet! Han skal være din garanti når du står framfor Faderen.

Til alle kristne, hvor de nå enn måtte befinne seg, sier Gud: «Jeg kjenner dere. Dere er mine egne. Selv om synden og Satan prøver å knekke dere, kan dere være glade! For jeg har velsignet dere og deres hjem.»

Tro, selv når vennene svikter,
tro når kun én står med:
Jesus, din venn, vil deg følge
daglig med all sin fred!